Nybilsförsäljningen rasade i mars, enligt branschstatistik. Arkivbild
Nybilsförsäljningen rasade i mars, enligt branschstatistik. Arkivbild Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Kraftigt fall för nybilsförsäljningen

I mars rasade nybilsregistreringarna jämfört med samma period i fjol. Ukrainakriget och ytterligare komponentbrist leder till färre nyregistreringar, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.

ANNONS

I mars registrerades 28 710 nya personbilar, enligt månadsstatistik från Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden). En minskning på 40 procent jämfört med mars förra året.

En förklaring till det kraftiga fallet är bland annat att under mars i fjol uppmättes rekordnivåer för nybilsregistreringar inför de nya bonus malus-reglerna som trädde i kraft den 1 april 2021.

Kriget i Ukraina har också påverkat. Efterfrågan är i nuläget större än utbudet fordon som finns på marknaden, enligt Mobility Swedens vd Mattias Bergman.

– Vi ser stora produktionsstörningar, dels för att 35 fordonsfabriker har stängts ner i Ryssland och 6 i Ukraina, dels för att väldigt många fabriker i övriga Europa har behövt dra ner på sin produktion eller stänga på grund av komponentbristen. Något som leder till ännu längre leveranstider, säger Mattias Bergman.

ANNONS

Dyrare transporter

När Ryssland också är en stor råvaruleverantör till produktionen av komponenter leder det också till kostnadshöjningar. Priset på flera råmaterialer har gått upp och transportkostnaderna har också ökat i och med att olje- och gaspriserna skjuter i höjden.

Det är svårt att överskåda någon prognos för störningarna i nuläget, men Mattias Bergman tror på svaga nyregistreringssiffror minst ett par månader fram i tiden.

– Vissa komponentbrister kommer man att kunna adressera på en eller några få månader medan vissa tar längre tid. Sedan hade man redan en obalans i leveranskedjorna innan pandemin, och kriget i Ukraina har gjort det ännu värre. Dessutom ser vi en ökande pandemi i Asien som stänger ner en hel del fabriker.

Inflation påverkar

Samtidigt ser vi ett tuffare ekonomiskt läge i Sverige med en skyhög inflation, höga drivmedelspriser och en svagare konjunktur. Något som Mobility Sweden också bedömer kommer att ha en negativ effekt på efterfrågan.

– Den allmänna osäkerheten som kunder har kring kriget och hur det påverkar Sveriges ekonomi leder till en dämpad efterfrågan. Samtidigt är svenskarna och Sverige beroende av sina fordon för varutransporter och för att få livspusslet att gå ihop. Den trend som vi ser just nu är att många tar steget och väljer elektriskt eller bränsleeffektivare fordon, för att få ner drivmedelskostnaderna och för att minska beroendet av rysk gas och olja, säger Mattias Bergman.

ANNONS
ANNONS