Kostnadsjakt ökar på arbetsplatser

ANNONS
|

Hälsa, humor och lagarbete ligger i topp när svensken får beskriva hur de helst skulle vilja ha det på jobbet. Men på verklighetens svenska arbetsplats dominerar kostnadsjakt, ansvar och fokus ligger på resultat enligt en studie som gjorts på uppdrag av bland andra Skandia.

Nationella mätningar med hjälp av samma metod har gjorts i flera länder och en jämförelse visar att svenskarnas värderingar skiljer sig från övriga länder.

I studien fick de svarande välja ut vilka 10 ord från en lista med 100 värdeord som bäst beskriver den organisation som de arbetar i och vilka som anses krävas för att jobbet ska fungera optimalt.

ANNONS

Kul på jobbet

Kundtillfredställelse hamnade på topp-tio-listan i USA, Australien, Kanada, Danmark, Frankrike och Finland men först på plats 55 i Sverige.

–Vad det beror på är svårt att säga. Andra komponenter som värderas högre av svenskarna, som att ha kul på jobbet, kan vara viktiga också i relationen till kunderna, säger Patrik Hesselius, ekonom på Skandia.

Undersökningen har gjorts i fem år och 2009 fanns kundtillfredställelse på 12:e plats i Sverige men halkade de följande åren ned under 50-strecket.

Inåtvända svenskar

–En gissning är att en tuffare ekonomisk situation gjort oss litet mer inåtvända. Det kan ju inge en viss oro i en allt starkare globalisering. I stället ligger svenskarnas värdering på de anställdas hälsa – en ohotad etta och en signal till arbetsgivarna att satsa mer på att förebygga ohälsa, säger Hesselius.

Många negativa ord används av svenskarna för att beskriva den arbetsplats de jobbar på. Förutom kostnadsjakt som toppar tio-topp-listan finns på den också ord som förvirring, hierarki, byråkrati och försiktighet.

ANNONS