Ica slutade sälja varor från Euroshopper och satsade i stället på Ica basic - som visade sig vara samma varor.
Ica slutade sälja varor från Euroshopper och satsade i stället på Ica basic - som visade sig vara samma varor.

Samma mat men under nytt namn

ANNONS
|

Svenska dagbladet rapporterar i dag om Icas offensiva satsning för att marknadsföra det egna lågprismärket Ica basic. Genom bland annat tv-reklam har matjätten försökt att arbeta in det nya varumärket. Vad som dock inte framgår för konsumenterna är att varorna kommer från det gamla lågprismärket Euroshopper – man har bara gjort en nylansering av produkterna.

- Meningen är ju att ersätta Euroshopper med Ica basic som har en tydligare avsändare. Att de inte talar om det för konsumenterna är olyckligt både för Ica och deras kunder, säger Minna Hellman, informatör på Konsumentföreningen Stockholm, till Svenska dagbladet.

Syftet med namnbytet ska enligt uppgifter till SvD vara att genom massiv reklam få konsumenten att prova det nya lågprismärket. På sikt ska man sedan kunna öka priset då konsumenten fått en annan bild av det tidigare så utskällda varumärket Euroshopper som stöpts om i ny förpackning och med nytt namn. Konsumentföreningen Stockholm är kritisk.

ANNONS

- De som har hyfsad ekonomi tror jag inte köper det här, säger Minna Hellman till SvD.

På Icas Facebook-sida bekräftar man att det handlar om en nylansering av Euroshopper-produkter: ”Vi hade tidigare ett lågprismärke som hette Euroshopper, men det har vi nu bytt ut mot Ica basic. Under åren med Euroshopper gjorde vi flera kvalitetsförbättringar på ett flertal produkter, därför ville vi omlansera dem med vårt egna namn”.

- Ica Basic bygger på de bästa varorna inom varumärket Euroshopper men i samband med att det fasades ut har vi genomfört ett omfattande kvalitetsarbete där vi bland annat har sett över sortimentet, rensat bort produkter och tagit bort onödiga tillsatser, säger Sara Hjelm på Ica-koncernens pressavdelning till SvD.

Enligt Sara Hjelm har utfasningen av Euroshopper och den kvalitetsgenomgång som gjordes inför Ica basic-lanseringen kommunicerats på flera sätt, bland annat genom pressmaterial samt i Icas årsredovisning.

ANNONS