Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kämpande MQ byter namn och blir Marqet

Trendigt premiummode och second-handsamarbete med Myrornas och co-workingytor för allmänheten. Göteborgska modekedjan MQ gör en radikal omgörning, blir konceptbutikskedja och byter namn till Marqet.

MQ har hållit sitt förändringsarbete hemligt under en längre tid, medan man gjort en grundlig genomgång av modekedjans position på den svenska marknaden. Och som varumärke har MQ kanske inte alltid varit helt glasklart. Under torsdagen lättade man på förlåten och visade upp en total remake i sin första Marqetbutik på Drottninggatan i Stockholm.

Första butiken i Göteborg blir på Fredsgatan nästa vecka. Då med nytt namn, ny svartvit logga, nytt butikskoncept med ett bredare produktsortiment.

– Det här är arbete under utveckling, och det kommer att vara ett pågående skede, hela tiden, säger Ingvar Larsson, vd för MQ. Bild: Mia Höglund

– Det krävs mod och framtidstro. Och det här en stor förändring. Vi är superstolta över vårt nya butikskoncept där omställningen är omfattande, säger Ingvar Larsson, vd för MQ, som från och med i dag kommer att omvandlas till det nya varumärkesnamnet Marqet.

Förvandling bakom kulisserna

MQ har precis som de övriga göteborgska modekedjorna haft ett mycket tufft år bakom sig med vikande kundströmmar och en stenhård konkurrens från e-handeln.

Minstingen MQ har haft den tuffaste uppförsbacken av dem alla, och har tvingats gå ut och göra vinstvarning på vinstvarning och brottats med vikande resultat och fallande börskurs, samtidigt som bolaget arbetat med den stora förvandlingen bakom kulisserna.

– Det stod klart att vi hade all anledning att göra en stor förändring av MQ. Så från och med nu börjar nästa kapitel i företagets historia när vi öppnar Marqet. M:et och q:et kommer att finns kvar i namnet, och symbolisera vårt arv, kvalitet och det bästa av MQ som vi är stolta över och tar med oss, säger Ingvar Larsson.

Först ut är tre butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö som omvandlas de kommande veckorna. Och under 2020 kommer samtliga 119 MQ-butiker i landet att omvandlas till Marqet. Till våren byter också e-handelsbutiken namn till marqetstores.se.

Jobbfokus och mer accessoarer

Företaget gör avstamp i det som är kanske är MQ:s starkaste signum jämfört med de andra svenska modekedjorna, dam och herrmode som hör arbetslivet till och att vara välklädd på jobbet.

Det kommer att finnas kvar framöver, försäkrar Ingvar Larsson, men Marqet kommer att öppna för nya influenser och inslag i sortimentet.

– Vi ser ett arbetsliv i förändring. I dag är gränserna mellan arbetsliv och det privata inte lika tydliga. När man manifesterar framgång på sociala medier i dag så kretsar det mer kring fritiden snarare än vad man gjorde på jobbet. Mot den bakgrunden och baserat på våra kundinsikter kommer vi att öppna för nya modekategorier och varumärken framåt, säger Ingvar Larsson.

Det kommer till exempel att handla om saker som hör till resor i jobbet, hörlurar, mobilladdare och inredningsdetaljer på arbetsplatser. Och väldigt mycket mer accessoarer.

Överlag kommer Marqets konceptbutiker att ha ett starkt fokus på jobbet – och modernt hållbarhetstänk i presentationen.

MQ byter namn och logga – framöver kommer företaget att heta Marqet. Bild: Mia Höglund

De nya butikerna byggs upp med återanvänt industriavfall som spillmaterial från köksbänkar i marmor, stålrör som blivit över hos kapelltillverkare och neonlysrör.

– Hela butiksinredningen kommer att bli annorlunda, och vi kommer också att presentera sortimentet på ett nytt sätt. Vi kommer att blanda sortimentet mycket mer på butikens inspirationsytor och jobba mycket mer med trender, säger Ingvar Larsson.

Secondhand från Myrornas

Hittills har MQ inte arbetat med att samla in gamla kläder för återvinning.

Men med nya Marqet inleder man ett tätt samarbete med Myrornas.

– Myrornas kommer att finnas i tre av våra butiker till att börja med, där vi gemensamt väljer ut handplockade secondhandprodukter, som vi kommer att sälja. Och vi kommer också att hyra ut kläder i samarbete med Someting Borrowed, säger Ingvar Larsson.

Marqet öppnar också för co-workingytor där allmänheten kan ta med sig datorn in i butikerna och jobba.

Varför gör då MQ dessa stora förändringar?

– Det hänger ihop med vad vi vet om vår kund. Och vi vill skapa anledningar för våra kunder att göra fler besök. Och vi tror att vi kan driva mer trafik till våra butiker med ett bredare och mer relevant sortiment, säger Ingvar Larsson.

Med en sådan radikal omgörning – kommer den gamla MQ-kunden att känna igen sig?

– Vi är väl medvetna om att det kommer att bli en stor förändring, och jag tror att vi kommer att attrahera nya kunder, samtidigt som vi lägger stor vikt vid att få med oss befintliga kunder genom ett intressantare erbjudande, säger han.

Hela omgörningen ryms inom MQ:s investeringsbudget för året.

Fakta: MQ och Marqet

MQ är Sveriges största varumärkeskedja med en mix av egna och externa varumärken för modeintresserade män och kvinnor.

70 procent av MQ:s försäljning består av egna varumärken som designas och köps in i Göteborg.

Under 2020 blir MQ:s e-handel Marketstores.se och samtliga 119 MQ:s butiker göras om till konceptbutikskedjan Marqet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.