Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Isabella Löweengrip, entreprenör och influencer. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Isabella Löweengrip, entreprenör och influencer. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Isabella Löwengrip fälls för vilseledande reklam

Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip fälls för vilseledande reklam när hon gjorde ett samarbete med Ellos. Kläderna hon beskrev innehöll inte de material hon påstod.

Reklamombudsmannen fäller influencern Isabella Löwengrip, för vilseledande reklam, vilket Expressen var först med att berätta.

I november i fjol gjorde Isabella Löwengrip ett inlägg på sin blogg om hållbara plagg där hon lyfte sitt samarbete mellan henne själv, Stylein och Ellos.

LÄS MER: Bianca Ingrosso fälld för sexistisk reklam – tänker inte be om ursäkt

Det var en läsare som reagerade och ifrågasatte sanningshalten i vad Löwengrip skrev och anmälde blogginlägget till reklamombudsmannen.

Felaktig produktinformation

I inlägget påstod Isabella Löwengrip att hon på en bild bar en tröja som innehöll merinoull och kashmir. I själva verket bestod den till större delen av polyamid och viskos.

I ett annat fall beskrev hon en kjol som en silkeskjol, medan plagget bestod av polyester och elastan, vilket anmälaren också reagerade på.

Ellos försvarar sig med att deras hemsida innehöll korrekt produktinformation, och att Isabella Löwengrip själv får ta ansvaret för vad hon skriver i sin blogg.

Isabella Löwengrip har valt att inte kommentera reklamombudsmannens fällning om att inlägget om kläderna är vilseledande.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.