Hoppet – supersimulatorn ska rädda sjöfarten i väst

Sjöfarten blöder personal, samtidigt som behovet av maskinbefäl ökar och flottan väntas växa – ett problem för hela samhällsekonomin.
På Donsö växer en unik simulator fram som vill vara en del av lösningen.
– I och med att vi planerar att växa till en dubbelt så stor flotta så väcktes den här idén, säger Jonas Gunnarsson, personalansvarig på rederiet Furetank.

ANNONS
|

Sjöfarten är i stort behov av personal. Utbildningarna är få och ofta svåra att komma in på, och exempelvis maskinbefäl efterfrågas brett i kraftindustrin, vilket skapar stor konkurrens om arbetskraften. Dessutom har en färdigutbildad sjökapten eller sjöingenjör behörighet att arbeta över hela världen, så arbetsmöjligheterna är globala.

– Vi blöder folk. Det finns ett stort behov, enligt en studie kommer vi gå back med personal varje år framöver, säger Jonas Gunnarsson, personalansvarig på rederiet Furetank, som tagit till den senaste simulatortekniken för att lösa en del av problemet.

Utvecklaren är från Göteborg

På Donsö är arbetet i gång med att starta en ny utbildning, där sjöbefäl utbildas med den senaste simulator- och VR-tekniken. När rederiverksamheten flyttade till lokaler i centrala Göteborg, stod lokalerna på Donsö tomma.

ANNONS

– Samtidigt diskuterade vi i branschen hur stor behovet är av en vidareutbildning av sjöfartsbefäl, som är kostnadseffektiv. I och med att vi planerar att växa till en dubbelt så stor flotta så väcktes den här idén, säger Jonas Gunnarsson. Senare i år är man redo att ta emot de första kursdeltagarna.

Valet av simulatorutvecklare föll på teknikföretaget Wärtislä, med Sverigekontor i Göteborg.

Att en stor del av sjöfartsutbildningarna sker via simulator är inte ovanligt. Unikt med Donsös nya center är dels hur avancerad simulatortekniken är, dels att man använder sig av VR-teknik.

– Det som är unikt på Donsö är att man satt upp en väldigt komplett simulator. Här finns både en brygg- och navigationssimulator där man tränar på att köra och navigera, men även en maskinrumssimulator som simulerar maskinrummet och alla system ombord. Man kan även träna lasthantering och bunkring av LNG-gas, som är i ropet nu. Sedan är det en av de första simulatorerna där vi bygger in VR-teknik, där man kan göra vissa manöverträningar med ett VR-headset, berättar Ola Lundqvist från Wärtsilä.

”Kan köra hundra gånger in och ut”

Rent teknisk kan simulatorn återskapa alla tänkbara förhållanden och situationer som ett fartyg kan befinna sig i. Men riktigt allt går inte att träna på.

ANNONS

– Det vi aldrig kan åstadkomma är den adrenalinkick som du får om du befinner dig i riktig fara, riktigt så på topp blir man inte i en simulator. I övrigt kan vi simulera alla möjliga och omöjliga scenarion, säger Ola Lundqvist.

Den stora vinningen i att utbilda på det här viset ligger både i ekonomin och klimatavtrycket. Dels kan man få mängder av träning utan att starta en motor, dels är simulatorn på Donsö en av få i världen som även beräknar bränsleförbrukning, och utbildningen lägger även fokus på ekokörning.

– Man kan köra hundra gånger in och ut ur Göteborgs hamn, utan att ha startat en huvudmaskin på riktigt. Det är både kostnadseffektivt och miljövänligt, säger Jonas Gunnarsson.

Vad hoppas man uppnå med satsningen?

– Det stora målet är att förhoppningsvis kunna bidra till en säkrare sjöfart, som optimerar sin frakt bättre och som kör mer klimatvänligt. Det finns ett stort intresse i branschen både för optimering och miljö. Tanken är också att öka intresset för sjöfarten. Vi vill visa att vi är beredda att satsa och att vi vill ha en stark svensk sjöfart, säger Jonas Gunnarsson.

LÄS MER:Linnea och Emily vill lyfta fram kvinnor som arbetar på sjön

LÄS MER:Sveriges västkust – 100 år av sjöfart i 101 historiska bilder

LÄS MER:Rekordmånga kryssningsfartyg till Göteborg – än fler 2023

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS