Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/3

Halvledarbrist slag mot Volvo – stoppar produktionen

Bristen på halvledare i fordonsindustrin börjar nu bli kännbara för lastbilsjätten Volvo. Fordonskoncernen tvingas nu begränsa produktionen i Belgien.

Lastbilstillverkaren Volvo tvingas nu stoppa produktionen vid sin anläggning i belgiska Gent, meddelar fordonskoncernens presschef Claes Eliasson. Detta sedan halvledarbristen globalt blivit allt mer kännbart för fordonstillverkarna världen över.

– Vi har infört en stoppvecka i linjeproduktionen av lastbilar i Gent. Det betyder att inga lastbilar kommer att slutmonteras i anläggningen den här veckan, säger Claes Eliasson.

LÄS MER: Miljardregn över aktieägarna om Volvo får bestämma

LÄS MER: Volvo i ny storaffär – säljer 2 000 lastbilar

Volvos takt hittills oförändrad i Göteborg

Bristen kommer dock inte som någon överraskning för Volvo. Redan i bokslutet tidigare i februari kunde Volvo varna för den sinande tillgången på halvledare världen över. I helårsrapporten skriver vd Martin Lundstedt att bristen kommer innebära produktionsbegränsningar för Volvo under första kvartalet 2021. Längre än så vågar inte bolaget sia om.

– Det är jättesvårt att svara på för det är en flytande och osäker situation. Hade vi kunnat få tag på halvledare hade vi gärna tagit några pallar. Tyvärr har ju halvledarproducenterna inga egna lager, allt som produceras är redan avsatt, säger Claes Eliasson.

För att hantera materialbristen börjar alltså Volvo med en stoppvecka i Gent. Än så länge har inte den svenska verksamheten påverkats men Claes Eliasson påpekar återigen att situationen är osäker.

– Hittills har vi inte anpassat produktionen i Göteborg eller Sverige i övrigt. Men vi kommer tvingas att göra anpassningar för att hantera bristen på halvledare.

Stoppet i Volvos produktion används till vidareutbildning

För de anställda innebär bristen att produktionen kan stoppas, på samma sätt som i Gent, eller att produktionstakten dras ned, säger Claes Eliasson.

Vad innebär det här för de timanställda i den belgiska anläggningen?

– Vi kommer bland annat använda linjestoppen för att vidareutbilda personalen i Gent. De som drabbas är kunderna som får vänta längre på sina fordon. Vi kommer inte kunna möta den starka efterfrågan som vi vill.

Bristen på halvledare, som är ett grundläggande material i all sorts elektronisk utrustning, inklusive fordonstillverkning, började bli märkbart globalt i december.

Volvo, Volkswagen, Toyota och andra jättar i branschen köper halvledare genom chiptillverkare som Texas Instruments och Nvidia.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.