Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Halloween är hemskt bra för handeln

Halloweenhelgen är rena skräckexemplet på godisfrossande i Sverige, men för handlarna är det sockret i sur vecka.

Varje år smäller svenskarna i sig 16 kilo godis, enligt Jordbruksverkets siffror. Vi tillhör världseliten i godisätande, och halloweenhelgen börjar nu jaga ikapp påsken som årets största godishelg. Under påskveckan ökar Cloetta, Sveriges största godisproducent, smågodisförsäljningen med 45 procent. Halloweenhelgen knaprar in.

– Halloween är en växande godishelg, speciellt när det gäller försäljningen av lösviktsgodis. Under halloween ökar försäljningen av lösviktsgodis i Sverige med cirka 40 procent jämfört med en snittmånad. Cirka tolv procent av årsförsäljningen av lösviktsgodis sker under halloween, säger Fredrik Sjöström, kommunikationschef på Cloetta.

Laddar med skräckattiraljer på paradplats

Det är inte bara godisdiskarna som dignar inför halloweenhelgen. Handlarna laddar upp med dödskallesymboler och andra skräckattiraljer på paradplats tillsammans med pumporna i butikerna. Så såg det inte ut för 20 år sedan, då den stilla allhelgonahelgen fortfarande var den viktigaste högtiden innan jul. Numer förefaller konsumenterna föredra läskiga halloweenfestligheter framför att tänd gravlyktor.

– Det vi vet om halloweenförsäljningen i dag är att det är en högtid som är här för att stanna. Det är den yngre generationen som tagit till sig halloween, medan de äldre inte är så intresserade. Det är en rätt liten högtid som ligger på tionde plats mellan Fars dag och nationaldagsfirandet, säger Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel i Västsverige.

Fyra av tio handlare uppmärksammar halloween, och inom dagligvaruhandeln är det sju av tio som exponerar halloweenprodukter.

– För handelns del infaller halloween väldigt väl med tanke på att höstlovsveckan traditionellt är en ganska trög vecka för handeln då det är många som är bortresta. Så det kan bli en liten boost under en annars ganska låg vecka, säger Henrik Ekelund.

Under fjolåret ökade dagligvaruhandeln sin försäljning med 3,9 procent inför halloween – men Svensk Handel har ännu inte mätt totalsiffror för halloweenförsäljningen.

"Nästan hetare än jul"

Däremot vet man att den är mycket bra för sällanköpshandeln som Buttericks och Flying Tiger, som säljer maskeradkläder.

– Vår halloweenförsäljning ökar extremt mycket, samtidigt som i princip alla satsar på det. Halloween är det segment som ökar mest av alla högtider. Det är helt galet när man hör barnen prata om det. Jag har små barn och de börjar prata om halloween redan i augusti. Det är nästan hetare än jul, säger Martin Sörenhag, vd för den danska kedjan Flying Tiger, som är en av de större utmanarna till klassiska Buttericks.

Av konkurrensskäl vill han inte gå in på försäljningssiffror.

En tredjedel av årsinkomsten

Hos Buttericks berättar man att halloween står för 30 procent av årsomsättningen.

– Halloween betyder väldigt mycket för oss. Det är den viktigaste och läskigaste högtiden, och det var Buttericks som spelade en stor roll att ta halloween till Sverige redan på 80-talet. Under slutet av 90-talet exploderade det och blev den folkkära högtid vi har i dag, säger Stina Petrini, pressansvarig på Buttericks.

Då hade Buttericks 50 procent av hela halloweenmarknaden, men konkurrensläget är något tuffare i dag.

– Men vi är lite överraskade av de tre första veckorna i oktober där vi fått en kanonstart på vår e-handel. Om man ska göra en trendspaning så har avancerade ansiktssminkningar blivit mer populärt och vi har sett en stark ökning av färglinser, latex och fejkblod, säger Stina Petrini, som tror att det är halloweenbilder på Instagram som inspirerar allmänheten.

FAKTA: Halloween

Halloween kommer från den keltiska festen Samhain, som firas när sommarhalvåret dör och man går in i vintertiden. Enligt traditionen är natten mellan oktober och november fylld av demoner, spöken och andra övernaturliga krafter.

Irländare tog med sig seden till USA på 1800-talet. Där blandades den med andra traditioner och blev halloween såsom vi känner den med maskeradkläder, pumpor och godis eller bus.

Halloween kom till Sverige i större skala i mitten av 1990-talet.

Källa: Nationalencyklopedin

Svenskarnas favoritgodis:

Bubblizz, Sura Colanappar, Fruktnappar, Dumle, Center, Persikor, Hallon-lakritsskallar, Geléhallon, Tutti Frutti och Lys Melk.

Källa: Karamellkungen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.