Sömmerskan Najah Khodr är första proffset ut i Yalla Hjällbo-kollektivet, som nu ska sitta och sy inför öppen ridå hos H&M.
Sömmerskan Najah Khodr är första proffset ut i Yalla Hjällbo-kollektivet, som nu ska sitta och sy inför öppen ridå hos H&M. Bild: Meli Petersson Ellafi

H&M startar syateljé i Nordstan

H&M drar igång ett samarbete med kvinnokooperativet Yalla Hjällbo och öppnar syateljé i modeföretagets största butik i Nordstan.
– Det här ska bli väldigt roligt, säger sömmerskan Najah Khodr, som är laddad inför att fixa byxlängder och laga kläder.

ANNONS
|

På torsdag morgon kommer inte bara H&M:s tredje kvartalsrapport för året – då öppnas också klädkedjans tredje syateljé, efter Stockholm och Malmö, i Göteborg.

Nya syateljén ligger på paradplats, mitt i blickfången på andra våningen bland alla höstkläder i H&M:s stora butik i Nordstan. Hit ska allmänheten kunna komma och lägga upp byxor, laga favoritkläder och justera kostymer. Och det spelar ingen roll om det är H&M:s varumärke eller någon annans och alla märken är lika mycket värda. Allting passar i en symaskin.

LÄS MER: H&M presterar bättre än väntat

Få kläderna att leva längre

Syateljén ingår i H&M:s Take Care-koncept, där man vill hjälpa allmänheten att förlänga livslängden på sina kläder och därmed minska klimatpåverkan.

ANNONS

– H&M har en vision av att bli 100 procent cirkulära. Och som en del i det arbetet gör vi det möjligt för kunderna att laga sina favoritplagg och lägga upp byxor. På vår hemsida har vi också tips och trix om att tvätta och sy i knappar, och så erbjuder vi produkter som tvättmedel för kallt vatten och en tvättpåse för plastprodukter som träningskläder, för att minska utsläppen av mikroplaster, säger Felicia Reutersvärd, hållbarhetschef för H&M Sverige.

Sömmerskan Najah Khodr och Dina Chebbo, verksamhetsledare Yalla Hjällbo kollar av en brodyr.
Sömmerskan Najah Khodr och Dina Chebbo, verksamhetsledare Yalla Hjällbo kollar av en brodyr. Bild: Meli Petersson Ellafi

Men i Göteborg handlar det inte bara om att förbättra miljön. Här har H&M också ett samarbete med kvinnokooperativet Yalla Hjällbo, för att skapa en öppning för långtidsarbetslösa kvinnor att få ett jobb.

– Vi är väldigt glada över den här samverkan och uppskattar att H&M har gett oss uppdraget. Det gör att vi kan nå ut till fler företag som vill anlita oss inom alla olika grenar. För ju fler företag som anlitar kvinnorna från Yalla Hjällbo, ju fler kvinnor kan bli självförsörjande och få ökat självförtroende, säger Dina Chebbo, verksamhetsutvecklare för Yalla Hjällbo.

Syr inför öppen ridå

Syateljén för H&M är ett av Yalla Hjällbos första och största uppdrag, men förutom sömnad så har de också catering och lokalvård, som verksamhetsgrenar.

– Det som är så fantastiskt med Yalla Hjällbo är att det ska bidra med arbetstillfällen och inte bara praktik eller utbildning. Och vi är jätteglada över att få vara med och lyfta Yalla Hjällbo, säger Felicia Reutersvärd.

ANNONS
H&M:s plan är att bolaget ska bli 100 procent cirkulärt, berättar Felicia Reutersvärd, hållbarhetschef på H&M.
H&M:s plan är att bolaget ska bli 100 procent cirkulärt, berättar Felicia Reutersvärd, hållbarhetschef på H&M. Bild: Meli Petersson Ellafi

Lika glad är sömmerskan Najah Khodr, som nu kommer att sitta på heltid, från måndag till fredag och arbeta helt inför öppen ridå, mitt i kundstråket.

– Hur det ska bli? Haha, det ska bara bli roligt. Jag är väldigt glad och tacksam för det här jobbet. Jag arbetade som sömmerska i mitt tidigare hemland och där sydde jag allt, säger hon.

H&M är Sveriges största klädkedja med en enorm produktion i utlandet.

Hur ser ni på att Take Care-konceptet kanske kan uppfattas som hyckleri?

– I vår övergripande produktion har vi som mål att bli klimatpositiva senast 2040, och klimatneutrala 2030. Det som har den största delen på klimatpåverkan i vår produktion i dag är fossila bränslen. Vi arbetar aktivt i de stora produktionsländerna som Bangladesh, Kambodja och Vietnam för att hjälpa våra leverantörer att ställa om till förnyelsebar energi. Så för att nå vara mål så krävs omställning till både förnyelsebar energin och cirkulära materialflöden. Och Take Care är för att hjälpa kunderna att ställa om, säger Felicia Reutersvärd.

LÄS MER: H&M:s tips och tricks om hur du tvättar, vårdar och lagar kläder

H&M arbetar med att förändra sin affärsmodell till att bli en cirkulär affärsmodell. Samtidigt vill bolaget att hållbart mode ska vara tillgängligt för alla.

ANNONS

– En skjorta som kostar 100 kronor eller en som kostar 1 000 kronor, refererar inte till arbetsförhållanden eller fossila bränslen. Det handlar inte om priset, utan en hållbar produktion, säger Felicia Reutersvärd.

Tar fram nya material

H&M jobbar nu aktivt med att ta fram material fler material som Tencell och orangefiber, som alternativ till bomull – som kräver oerhört mycket vatten för att producera.

H&M är också ett av de bolagen som fått kritik för att de kvinnor i låglöneländer som syr kläderna inte har en livslön som klarar försörjningen.

– Vår vision är att alla i textilbranschen, oavsett om kläderna produceras av H&M eller något annat märke, ska ha en lön som man kan leva på. Vi äger inga fabriker och sätter inga löner, det gör våra leverantörer. Men vi är nu flera varumärken som gått samman för att trycka på om att man aldrig ska förhandla om löner med en leverantör, samt att vi också trycker på regeringar om att höja minimilönerna i landet. Lönerna går upp, men inte tillräckligt snabbt och detta är ett arbete som pågår, säger Felicia Reutersvärd.

ANNONS