Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Jungfruresan mellan Stenpiren och Lindholmen på fredagen gick utan anmärkning på fredagen. Bild: PER WAHLBERG

Här invigs Göteborgs första eldrivna färja

Hon heter Elvy och ska köra mellan Stenpiren och Lindholmen från och med nästa månad. På fredagen blev hon döpt och Göteborgs första elhybridsfärja kunde köra sin premiärtur över älven.

– Så tyst och fint och jämnt det går. Minskat buller och minskat utsläpp är precis det vi strävar efter.

Elvys gudmor, Ulrika Frick (MP), ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen, är nöjd med jungfrufärden mot Lindholmen. Klockan 10.53 på fredagen lämnade Västtrafiks första elhybridsfärja kajen vid Stenpiren och strax innan hade Ulrika Frick kastat en flaska mot skrovet i en dopceremoni.

Ulrika Frick (MP) döpte Elvy strax innan avfärd på fredagen. I november ska fartyget gå i linjetrafik. Bild: PER WAHLBERG

Det var år 2017 som Västtrafik meddelade att Göteborg skulle få en elfärja. Då var förhoppningen att färjan skulle sättas i bruk antingen slutet på 2018 eller våren 2019. Nu blir det alltså något senare – planen är att Elvy ska sättas in i ordinarie trafik på linje 286 i november.

Elektrifieringen av Elvy har kostat 15 miljoner. Hon går på batteri, vilket minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med en tredjedel, enligt Västtrafik. Bränslebesparingen är upp till 45 procent. Hon kan köra runt fyra timmar innan batteriet behöver laddas, antingen under drift eller med el vid kaj.

Kapten Pontus Leyonberg. Bild: PER WAHLBERG

Även Älvsnabben kan gå på el

Funkar tekniken med Elvy bra kan det bli mer el på älven, då syskonfärjorna Älveli och Älvfrida också är förberedda för eldrift.

– Tanken är att våra färjor ska konvertera men vi har vissa tekniska begränsningar så man får vara försiktig med de förhoppningar man har, säger Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson (M).

Flera andra projekt pågår där man försöker hitta möjliga lösningar till elhybridisering i fartyg, enligt Styrsöbolagets vd Bertil Pevantus. Bland annat ett som gäller Älvsnabben 4 där Volvo Penta är inblandat.

Elvy kan köra runt fyra timmar innan batteriet behöver laddas. Bild: PER WAHLBERG

Efterlängtat fartyg

Elvy är för Styrsöbolaget ett efterlängtat tillskott, enligt Bertil Pevantus.

– Vi har upp emot 40 procents ökning i passagerarantal på den här linjen och får nu ett fartyg till som tar 300 passagerare och 80 cyklar.

Varför ökar det så mycket på linjen?

– Vi utvecklar ju staden runt älvstränderna, både bostäder och kontor. Samtidigt tror jag vi i dag ser värdet mer i att vi är en stad vid vatten jämfört med vad vi gjorde för kanske 20 år sedan. Vi använder staden på bägge älvstränder mycket mer och då måste vi ju bygga ihop det

LÄS MER: Namntävling för Göteborgs nya elfärja

LÄS MER: Nya elfärjan Elvy försenas – batteriet saknas

LÄS MER: Volvo Penta: Nu får Göteborg sin första el-färja

Göteborgs första elhybridsfärja har invigts. Bild: PER WAHLBERG

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.