I november registrerades 30 502 nya personbilar på den svenska marknaden – en ökning med drygt 18 procent jämfört med samma månad i fjol. Det framgår av branschorganisationen Bil Swedens senaste statistik. Den stora uppgången beror främst på de nya skattereglerna som träder i kraft vid årsskiftet.
LÄS MER: Här är Volvomodellerna som kan börja brinna
– De ökade registreringarna förklaras till stor del av att många vill köpa sin personbil eller lätta lastbil innan årsskiftet eftersom fordonsskatten kommer att höjas kraftigt för många modeller från 1 januari nästa år, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden i en skriftlig kommentar.
Därför gillar svenskar Volvo
Toppar listan över mest sålda märken gör, som vanligt, Volvo Cars. Totalt är fem av de 20 mest sålda modellerna signerade Volvo.
– Volvo och tidigare Saab är enormt starka varumärken i Sverige, de har ett ursprung i vad man skulle kalla svenskt dna. Volvo utvecklar också fordon som är anpassade till vinterklimatet i Sverige – de är generellt större till exempel. De faktorerna gör tillsammans att just Volvo är populärt i Sverige, säger Mattias Bergman.
Sverige och Volvo är inte unika i det sammanhanget. Tyskarna föredrar till exempel tyska bilmärken, sydkoreanska bilförare väljer helst sydkoreanskt - medan japanerna prioriterar japanskt.
– Nationer har ofta en förkärlek för inhemska varumärken, det gäller alla länder och det är egentligen inget konstigt med det, säger Mattias Bergman.
LÄS MER: GP Granskar: "Volvo Cars förstörde våra liv"
I november registrerades 5 435 nya Volvo-bilar i landet, cirka 10 procent fler än under november 2018. Det betyder att Volvo Cars nu har en marknadsandel på cirka 18 procent. November blev dock som sagt en ovanligt stark månad för den svenska bilförsäljningen - hittills i år har Volvos svenska nybilsregistreringar istället minskat med knappt 16 procent. Sammantaget har nybilsregistreringen av samtliga bilar på den svenska marknaden minskat med nästan sju procent hittills i år, jämfört med perioden januari till november förra året. Bland de större bilmärken som gått mot strömmen och ökat finns dock Kia, Toyota och Audi.
Här nedan kan du se de mest sålda Volvo-modellerna på den svenska marknaden hittills i år.

5. Volvo V40N

4. Volvo XC40

3. Volvo XC60

2. Volvo S90/V90
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.