Här älskar alla två hjul – nu är mc-mässan igång

Mc på vägarna – kanske ett av de säkraste vårtecknen man kan se i Sverige. För många av hojåkarna själva är det mc-mässan som kickar igång säsongen och denna helg är det dags. 40 000 tvåhjulsälskare väntas till Svenska Mässan i Göteborg.

ANNONS
|

Köerna ringlar sig långa vid entrén vid mässans öppnande på fredagen. Någonstans mellan 10 000 och 12 000 besökare förväntades komma redan första dagen, och det dubbla i helgen.

– Cirka 40 000 på tre dagar och alla älskar tvåhjul, säger Niklas Kristoffersson, vd för medlemsorganisationen Moped- och motorcykelbranschen i Sverige, som arrangerar mässan. Den körs alltid sista helgen i januari, vartannat år i Stockholm och vartannat i Göteborg. Mässan beskrivs som en stor tradition för hojåkare i Sverige, som under hösten ställt sin cykel i garaget och nu börjar göra sig redo för säsong.

LÄS MER:På plats i Göteborg: Här är bilarna på årets elbilsmässa

"Blir en del av ens liv"

– En samling människor som har ett engagemang i det här som går lite utöver det vanliga, sammanfattar Kristoffersson besökarna, som suktar, funderar och provsitter på mässgolvet. Någonstans runt 700 motorcyklar finns på plats att välja mellan och bland dessa en rad nyheter. Antingen helt nya modeller eller uppdaterade varianter, samt en ovanvåning full med tillbehör.

ANNONS

– Nu för tiden har du ju inte det fina bilhandskarna, men här har du ju det. Kör man motorcykel har man hjälm, väst och skyddskläder, handskar, stövlar – det blir en del av ens liv, säger Kristoffersson.

Just nu börjar man se tendenserna till ett paradigmskifte med eldrift inom mc- och mopedbranschen. Först och främst på mopedsidan, berättar Kristoffersson, där han menar att det inte är långt kvar till hälften av alla nyregistrerade går på el. Samtidigt kommer fler och fler motorcykelmärken med eldrift.

– Den är väldigt väl anpassad till två hjul, genom kombinationen av vikt, effekt och friktion mot marken. Men det tar ju tid att forska fram modellerna, samtidigt som man har krav på säkerhet och kvalité.

Färre som dör och skadas allvarligt

Förra året dödades 27 personer i mc-olyckor i Sverige, enligt Sveriges Motorcyklister riksorganisationen. Siffran har gått ner under de senaste åren och detsamma gäller för antalet personer som skadats allvarligt i samma typ av olyckor.

– Först och främst har vi fått allt säkrare motorcyklar, bland annat för att branschen i Sverige sedan länge bestämt prioriterar att ta in modeller med låsningsfria bromsar, något det är lag på idag. Fler organisationer jobbar mycket med säkerhetsutbildning, och vi har bättre krockskydd, säger Kristoffersson.

ANNONS

– Så det är en kombination av bättre och säkrare förare, bättre och säkrare maskiner samt bättre skydd. Det ger effekt på statistiken.

LÄS MER:Börs-vd:arna som äger flest fordon

LÄS MER:My Dog fylls av älskade bortskämda jyckar

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS