Göteborgsmärket Acqua Limone återuppstår

Det fanns en tid då den klassiska citron-loggan var det absolut hetaste du kunde bära. Nu ska Acqua Limone – varumärket som grundades i Göteborg 1979 – få nytt liv.
– Nästa sommar kommer det en kollektion med kepsar, jackor och badbyxor, säger Daniel Skogsberg.

ANNONS
|

För den som växte upp under 1990-talet var Acqua Limones storhet svår att missa. T-shirts och collegetröjor med den gula citronhalvan på var en period större än vad Fila-skorna var när de var som hetast.

Ilse Stålblad grundade klädmärket år 1979 efter att ha varit i Italien, där man alltid fick en skiva citron i vattnet.

– Det var ett fräscht sätt att dricka vatten som ännu inte blivit på modet i Sverige, sa Ilse Stålblad i en intervju med Göteborgs-Posten 2010.

Har 50 nya återförsäljare i år

Då hade företaget varit vilande i fem år efter att Acqua Limone haft problem med inbrott i sina butiker och med piratkopior. Ilse Stålblad hade fått lägga mycket tid på stämningar, men år 2011 skulle hon starta klädmärket i liten skala på nätet igen.

ANNONS

Nu har märket fått nya licenstagare i Göteborgsbaserade bolagen Yellow Trading och GSL. Bland annat ingår den före detta tennisspelaren Magnus Gustafsson och hans bror Anders bland ägarna.

– Tanken är ju att vi ska ta hennes idéer vidare (Ilse Stålblads, reds. anm.) Med hållbara kläder och klassiska kollektioner. Det är också kul att detta blir kvar i Göteborg, det är inte så mycket som blir det i den här branschen. Tanken är ju egentligen att du inte ska märka på kläderna att någonting har förändrats, säger Daniel Skogsberg, som är med och driver bolaget.

Alexander, Magnus och Anders Gustafsson tillsammans med Daniel Skogsberg är de nya ägarna till det klassiska Göteborgs-märket Acqua Limone.
Alexander, Magnus och Anders Gustafsson tillsammans med Daniel Skogsberg är de nya ägarna till det klassiska Göteborgs-märket Acqua Limone.

Kommer att lansera nya plagg

Sedan de nya licenstagarna gjorde entré har flertalet butiker valt att ta in märket i sitt sortiment. Just nu finns Acqua Limone hos 50 återförsäljare ”från Ystad till Umeå”. Men det finns också storslagna planer för framtiden.

– Det är klart att det är en målsättning att någon gång öppna en flagship store. Men just nu är vi inte riktigt där än. Däremot märker man att det här varumärket är starkt, många är intresserade och det går väldigt lätt att boka in möten, säger Skogsberg.

Några lite mer konkreta planer finns dock. För tillfället är det exakt samma kläder som tidigare som finns ute till försäljning, men inom en ganska snar framtid kommer sortimentet att breddas.

ANNONS

– Under våren och sommaren 2025 kommer vi att lansera en ny kollektion. Det är fortfarande klassiska plagg, men vi kommer få lite fler plagg. Precis som det var på 80- och 90-talet. Det är i form av jackor, kepsar, badbyxor och så vidare. En mycket bredare kollektion helt enkelt, säger Skogsberg.

LÄS MER:Nakd får mer pengar av ägarna – lovar att gå med vinst i år

LÄS MER:Ännu en chef lämnar Bubbleroom – går till bolag i Göteborg

LÄS MER:Göteborgare väljer att köpa aktier i Göteborgsbolag

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS