Göteborg ska ge bättre företagarservice

ANNONS
|

På torsdagen bjöds mer än 400 av kommunens politiker och tjänstemän in till Eriksbergshallen på Hisingen. Bakom arrangemanget stod Business Region Göteborg.

På torsdagen startades ett nytt kompetensutvecklingsprojekt för kommunens politiker och tjänstemän. Förenkla helt enkelt heter projektet som ska leda till bättre kommunal service gentemot företagare. Projektet genomförs i samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting och Tillväxtverket.

Under lång tid har Göteborgs företagsklimat inte varit något att hurra för, men för några år sedan bestämde man sig för att aktivt börja arbetet med att förbättra företagsklimatet. Förenkla helt enkelt, är en av åtgärderna i detta förbättringsarbete.

- Det är ett långsiktigt arbete men vi ser ju redan nu att vi går framåt och vi börjar se resultat, även om resultaten inte är tillräckliga i förhållande till vår målsättning, säger Henrik Einarsson projektledare för Förenkla helt enkelt på Business Region Göteborg.

ANNONS

När det gäller vilka konkreta resultat som deras arbete uppnått så framhåller Einarsson att handläggningstiderna på kommunen har kortats ner. Även viljan att investera i staden verkar ha ökat.

- Intresset för Göteborg är högt och har alltid varit högt vi är en av Sveriges tillväxtregioner. Skillnaden vi ser nu är framförallt från byggföretagen som säger att det går lite lättare. Fler säger att de faktiskt kan tänka sig att investera i Göteborg, säger Einarsson.

I förra veckan presenterade Business Region Göteborg resultaten av sin undersökning av företagsklimatet i Göteborg: Insikt. Undersökningen visade positiva resultat. Allt är dock inte rosor och choklad. I våras presenterade Svenskt näringsliv sin årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner där Göteborg tappat placeringar flera år i rad, något som man även gjort i år.

- Svenskt näringslivs undersökning ställer frågan hur företagarna upplever företagsklimatet och då handlar det inte bara om kommunens roller. Det kan även handla om statliga roller, säger Henrik Einarsson och fortsätter:

- Vi sagt att det vi har ett direkt ansvar för, det ska vi jobba med. Det gäller framförallt myndighetsärenden. Vi ser nu att arbetet börjar ge resultat, bland annat i insiktsmätningen. Även företag som är i kontakt med oss är mer nöjda. Arbetar vi med det här är jag övertygad om att det kommer att sprida sig som ringar på vattnet.

ANNONS
ANNONS