Med XC40 Recharge blir infotainmentsystemet med kartfunktioner och röststyrningssystem helt baserat på Googles Androidplattform.
Med XC40 Recharge blir infotainmentsystemet med kartfunktioner och röststyrningssystem helt baserat på Googles Androidplattform. Bild: Stefan Berg

Google får förardata när Volvobilarna blir uppkopplade

Med Volvos lansering av elektriska XC40 så inleds ett fördjupat samarbete med it-jätten Google. Det betyder samtidigt att bilförarnas data blir tillgängliga för Google.
– Det handlar om att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen, säger Haris Ramic, ansvarig för utvecklingen på Google

ANNONS
|

I den stora förvandlingen av bilindustrin är eldrift en huvudtrend, en annan är it-mjukvara i bilar när de blir allt smartare. Och när det gäller det senare har det handlat mycket om vem som kan använda användarnas och förarnas data. Med lanseringen av XC40 Recharge i Los Angeles på onsdagen, Volvos helt elektriska suv, så inleds ett fördjupat samarbete med Google om bilens infotainmentsystem som är baserat på företagets Androidsystem. Anledningen till detta förklarar utvecklingschefen Henrik Green med följande:

– Det finns ingen biltillverkare som kan tävla med Googles assistent. De stora mjukvaruföretagen som Google, Amazon och Apple är helt enkelt bättre.

ANNONS
Volvos tekniske utvecklingschef konstaterar att ingen biltillverkare kan konkurrera med de digitala assistenter de stora mjukvarubolagen utvecklar.
Volvos tekniske utvecklingschef konstaterar att ingen biltillverkare kan konkurrera med de digitala assistenter de stora mjukvarubolagen utvecklar. Bild: Stefan Berg

Mobil på hjul

Med Googles röststyrningstjänster i bilen och användning av Google kartor kommer förare att kunna navigera lättare. Dessutom kan användare ladda hem appar från Googles appbutik och uppgradera mjukvaran via nätet etcetera. Det betyder att bilen blir betydligt mer lik andra uppkopplade prylar konsumenter använder, konstaterar Ödgärd Andersson, ansvarig för mjukvaruutveckling hos Volvo Cars.

– Användare vill inte ha en lika bra tjänst som den som finns i andra bilar utan en lika bra tjänst som det som finns i din mobil eller smarta högtalare, säger hon.

Samtidigt betyder det faktum att Google ansvarar för Volvos operativsystem för infotainmentsystemet i bilen att de via sin olika tjänster som Google Maps får tillgång till mycket mer data från hur bilarna används – användardata som är anonymiserad men som visar på beteenden i trafiken. Användardata är en av de viktigaste incitamenten för it-bolagens framgång och stora intäkter.

På GP:s fråga om vad Google tjänar på samarbetet och på de användardata de får tillgång till säger Haric Ramic som jobbat med Volvo med bilmjukvarutjänsterna att det är fel sätt att se på det.

– Man kan vända på det, tycker jag: Vad är värdet för användaren? Användaren kan välja att dela data eller inte, till exempel låta Googles kartor få tillgång till data eller ej. Men om man inte tillåter det blir det förstås svårare att använda navigeringen.

ANNONS

Vill väl

På en liknande fråga om hur Google kan tjäna pengar på systemet svarar han.

– Vi tittar inte på det ur ett intäktsperspektiv. Vi såg att folk kör med sina mobiler på instrumentbrädan och vi vill inte att de skulle köra trafikosäkert.

Ödgärd Andersson tillägger att Googles mjukvara för infotainmentsystemet är helt separerad från den mjukvara som kontrollerar bilens grundläggande funktioner och även för den förarassistans som finns i fordonen. Samtidigt förklarar hon att Google och Volvo delar en del data.

– Det finns vissa data vi delar och det kommer att utvecklas med tiden.

En sak som ur en elbilsägares perspektiv kan vara en tydlig nytta av detta är att Googles kartläggning av alla laddstationer och hur man hittar dem. I kombination med Volvos uppgifter om fordonets laddningsstatus och till exempel temperaturen ute – vilket kan påverka laddningsfrekvensen – går det att få bättre information om exakt när och var man behöver ladda bilen.

ANNONS