Göteborgarnas favoritglassar – vaniljsmak och glassbåt

Vad finns det att göra under ett år när allt ställs in och man uppmanas stanna hemma? Jo, äta glass. I Västra Götaland slog glassbåten rekord med 3,3 miljoner sålda vaniljskepp.
– Glassbåten är en riktigt klassiker och den har varit populär genom alla tider. Men just i år har det varit en explosionsartad utveckling, säger Dan Bengtsson, marknadschef för Sia Glass.

ANNONS

Glassmarknaden fick sig ett rekordår 2020. Det visar försäljningsstatistik från Nielsen, där de tre jättarna Sia Glass, Triumf Glass och GB Glace ökade sina butiksförsäljningsvolymer med tio procent, mer eller mindre.

Som vanligt var det vaniljglass i flerpack som sålde bäst i butikerna, men mest noterbart var kanske att den folkkära glassbåten fick sig ett rekordår – Sia sålde nämligen 14 miljoner båtar under 2020.

– Glassbåten är en riktigt klassiker och den har varit populär genom alla tider. Men just i år har det varit en explosionsartad utveckling, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

Och de var just hushållen i Västra Götaland som ansvarade för den största delen av konsumtionen, med 3,3 miljoner sålda glassbåtar.

ANNONS

Utifrån 2019 års folkräkning på 1,71 miljoner invånare i regionen, så innebär det att varje person på västkusten i snitt mumsade i sig 1,93 båtar under fjolåret.

– Vi har producerat 22 miljoner liter glass i år och vi ser att svensken har ändrat sitt beteende. I pandemin har det nog blivit så att man sökt den enklare vardagslyxen, och då har glass kanske varit ett medel att ta till.

LÄS MER:Ingen klar vinnare när vårens glassar 2020 testades av konsumentpanelen

Glassboxen ökade med 26 procent

– Vi har sett en förändring i glasskonsumtionen och det är mycket på grund av pandemin. Människor har stannat hemma i större utsträckning och inte rört sig lika mycket som man brukar göra, säger Dan Bengtsson.

Det finns fler tecken på att coronasmittan fått svensken att äta mer glass.

– Istället för att kanske ta sig till glasskiosken så har man köpt flerpack i butiken. Det segmentet har haft den allra största tillväxten med 26 procent.

Produktion av Sias klassiska glassbåtar
Produktion av Sias klassiska glassbåtar Bild: Sia Glass

LÄS MER:Leon Buregren,10, säljer glass på egen båt på Marstrand

Stockholmarna föredrar sorbet

Den mest populära sorten i Sverige blev återigen gräddglass med vaniljsmak, som som utgör cirka en tredjedel av all Sia Glass:s försäljning.

Men det finns också en hel del regionala skillnader.

Föga förvånande är lakrits mer populärt i de nordligare delarna av landet, samtidigt som stockholmarna är den del av befolkningen som helst gärna lyxar till det med en sorbet.

ANNONS

Sias veganska sortiment visar sig allra mest populärt i studentstäder som Uppsala.

LÄS MER:Test: Enkla glassmaskiner riktigt bra på att göra god glass

Glasstrender i Sverige 2020

Vanilj i stora förpackningar äts det allra mest av i Västra Götaland.

I Norrland äter man mer saltlakrits och laktosfri glass än i övriga Sverige.

Veganglass är som allra mest populärt i Uppsalaregionen, följt av Stockholmsregionen.

Hasselnöt är mest populärt i Södra Götaland.

Årets smakraket KolaHavssalt säljer som allra bäst i Östra Götaland.

Källa: Sia Glass

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS