Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göteborg ska få högsäsong året om

Första frågan till Göteborg & Co:s vd är lika dum som självklar.

Hur mycket kan ni egentligen styra?
– Vi jobbar med tre segment: turist-, mötes- och evenemangsstaden. Två av dem, evenemang och möten, kan vi styra ganska bra. Kongresser och stora konferenser kommer inte hit av sig själva utan kräver en hel del jobb från vår sida. Många stora evenemang hade inte varit möjliga att göra utan oss som samtalspartner. Privatresenärerna är svårare – där ligger inte affären i våra händer. Men vi kan skapa reseanledningar. Ett exempel är Gothenburg Green World, som pågår nu. Där har vi tillsammans med Gunnebo, Liseberg, Park- och naturförvaltningen och Botaniska bestämt att göra en större trädgårdsmanifestation vart femte år. Vi styr inte turisterna, men hakar på det stora intresset för trädgård och är med och skapar reseanledningar.

Bild: Anders Hofgren.

Hur går det till när ni får hit kongresser?
– Vi går kontinuerligt igenom våra databaser och kollar vilka stora möten som inte har varit i Sverige eller Göteborg. Vi ser oss om efter forskare som är starka inom de här områdena, får fram guidelines, producerar bud, bjuder hit  nyckelpersoner som inspekterar om staden lever upp till deras krav. Sedan röstar de som ska anordna mötet. Säger de "and the meeting 2016 goes to Gothenburg" blir man jätteglad. Så gick det till exempel till när vi hade en fetmakonferens i Göteborg för någon vecka sedan. Men det tar lång tid – från först kontakt till att mötet blir av tar det ofta sju, åtta år.

Då kommer de hit, är på sitt möte – och hinner väl inte vara ute och handla och generera skattepengar i stan?
– Kongressdelegater är de som spenderar mest pengar. De har resan betald, mötena slutar oftast i okej tid och Svenska Mässan ligger så centralt att delegaterna kan uppleva stan på väldigt nära håll. Vi säger ofta att vi är en extremt stark evenemangsstad – men vi är oerhört bra på att värva stora möten och kongresser också. Kul, eftersom möten och kongresser har ett adderat värde – de sätter ljus på forskning och industri på ett sätt som gynnar staden väldigt mycket.  Vid jul vann vi ett internationellt inkontinensmöte som kommer hit 2019. Det gjorde vi i samarbete med  SCA och  med Sahlgrenska Akademin.

Innan du blev vd jobbade du med mer specifika evenemang, som EM i friidrott 2006. Saknar du att grotta ner dig?
– Självklart. Men jag tycker nog att jag får möjlighet till det också, att dyka ner och känna nerven. Jag ledde styrgruppsarbetet för Volvo Ocean Race-målgången förra året å stadens vägnar. Under målgångsveckan sa folk "Du är här på Frihamnen hela tiden, måste du det? Fungerar det inte annars?". Sanningen var att jag bokade alla mina möten där för att få visa upp allt det fantastiska – och för att få energi. Den måste man hitta någonstans och jag får den från kollegorna och verksamheten.

Bild: Anders Hofgren.

Tar du även möten på inkontinenskonferensen?
– Det var en bra fråga… De är ofta stängda, så där kommer man inte in på samma sätt.

Nu kom du undan lätt.
– Haha, ja. Men generellt gillar jag att ta del av det vi gör – att cykla omkring på Kulturkalaset eller vara med bland barnen på Vetenskapsfestivalen.

Vi talade om att påverka turister – men hur mycket kan ni påverka näringslivet?
– Vi kan inte säga vi behöver tre nya restauranger. Det bästa vi kan göra är att bidra till att det går bra för näringen, och det gör vi genom att få hit evenemang, kongresser, journalister som skriver redaktionella texter om Göteborg och skapar intresse. Då vågar näringslivet investera. Vi har dessutom styrgrupper för de olika segmenten som består av representanter för näringslivet. Just nu är kompetensförsörjning deras stora käpphäst, ja, hindret för att kunna fortsätta expandera. Framför allt behövs köks- och matsalspersonal. Det är ett nationellt problem.

Hur mycket kommer sommarens badbåtar från Skeppsbron påverka turismen i Södra skärgården? 
– Vi har pratat om det i hur många år som helst men inte fått till på ett bra sätt. Jag tror potentialen är enorm. Nu får vi bara se till att det finns saker att göra när de kommer ut också. Det är lite hönan och ägget – det har inte kommit några mängder turister hittills, vilket gör att få har vågat starta något. Samtidigt måste det finnas lite aktiviteter för att folk ska komma tillbaka. Man vill inte stå där med en kajakuthyrning utan kunder. Nu tror vi ändå att det börjar gå hand i hand. Efter förra sommaren fick vi höra det kom folk ända från Japan! Hur gick det till? Det känns ju väldigt kul.

Har du några tips till potentiella företagare i besöksnäringen – några luckor?
– Ja, några olika saker vi har stött på. Vi har ju Styr och ställ, men vi skulle behöva några vanliga cykeluthyrare för att kunna vara den cykelstad vi vill vara. Titta på Köpenhamn – där finns det i alla hörn och varianter. Det andra är aktiviteter och boende ute i skärgården. Vi måste börja våga avskaffa lågsäsong även ute i skärgården.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.