Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Fullt kaos i handeln med varsel och hyreskris

Det är ett gigantiskt tryck på Handelsanställdas förbund där medlemmar hotas av varsel och uppsägning. Från Svensk Handel vädjar man om hyresstopp för att hindra konkurser.

I de stora köpcentren är det glest med kunder i coronakrisens spår, men hos Handelsanställdas förbund går telefonerna varma av medlemmar som hotas av varsel, nedskurna arbetstider – eller i värsta fall uppsägning.

Vi hinner inte lägga på luren eller svara på mejl innan det väller in nya.

LÄS MER: Så påverkas köpcentrumen i Göteborgsområdet

LÄS MER: Nattsvart hotellbransch – 7 000 jobb hotas i väst

Handlare vill sparka personal omedelbart

– Läget är minst sagt kaotiskt. Vi hinner inte lägga på luren eller svara på mejl innan det väller in nya. Och från arbetsgivarsidan är det mycket kreativt. Det handlar om att minska öppettiderna, dra ner på merparten av timmar för personalen och arbetsgivare som tror sig kunna avsluta anställningar över dagen. Mycket av vårt jobb handlar nu om att hjälpa arbetsgivare att göra rätt, säger Beatrice Ekelund, försteombudsman på Handelsanställdas förbund i Göteborg.

Det finns ännu ingen exakt lokal statistik om hur många som varslats om uppsägning i handeln, men det handlar om flera hundra, uppskattar hon. Varslen började trilla in för en vecka sedan och därefter har det eskalerat.

– Vi är jätteglada över att överenskommelsen om korttidspermittering kommit på plats så att vi kan hantera läget. Vi hoppas att det ska rädda många av våra medlemmars arbeten även om de måste gå ner i arbetstid, säger Beatrice Ekelund.

Kundtapp på upp till 75 procent

Läget i sällanköpshandeln minst sagt är kärvt. I Nordstan har man upplevt ett riktigt stort tapp sedan slutet på förra veckan, uppger Ulrika Carlsson, vd för Nordstans samfällighetsförening, men vill inte uppge hur stort kundtappet är. Öppettiderna skärs också ner.

Håkan Tidstrand, vd Team Sportia, konstaterar att snart kommer handlarna inte ha råd att betala vare sig hyror eller leverantörer. Bild: Sanna Tedeborg

Exakt hur illa det är kan Team Sportias vd Håkan Tidstrand vittna om:

– Vi tappar från 55 till 75 procent kunder per dag, och detta är en total katastrof för oss som är butiksägare. Läget är fruktansvärt allvarligt för hela detaljhandeln, säger han.

För närvarande har man löst läget på Team Sportia med att extrapersonalen, som består av skolungdomar, inte kommer att kallas in. Istället sprids arbetstiderna ut bland de ordinarie anställda.

Fakta: Detta innebär korttidspermittering

Korttidspermittering innebär att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften samtidigt som arbetstagaren får 90 procent av lönen.

Korttidspermittering är arbete där arbetstiden är kortare än den ordinarie arbetstiden, under en begränsad period. Lönen är därför något lägre än den ordinarie lönen.

Staten går in med kraftiga subventioner för att täcka en del av kostnaden. Detta är en viktig åtgärd nu när många företag är pressade med anledning av covid-19.

Källa:

Tillväxtverket

– Med det stora försäljningstapp som vi upplever nu så kommer vi att ha väldigt svårt att betala hyra, varor och personal. Vi behöver omgående ordentliga hyresrabatter inom handeln om vi ska överleva den här krisen. Så illa är det faktiskt, säger Håkan Tidstrand

Svensk Handel vädjar om hyresstopp

Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har också gått ut till fastighetsägarna och vädjar om ett tillfälligt hyresstopp för att rädda butikernas överlevnad när försäljningen tvärnitat och intäkterna försvinner.

– När kunderna uteblir är det helt omöjligt för handeln att fortsätta att betala lika höga hyresnivåer som tidigare. Vi behöver ett tillfälligt hyresstopp. Vi sitter i samtal med fastighetsägarna. Det finns en förståelse för stundens allvar, men det man föreslår är inte tillräckligt. Men vi ska fortsätta samtalen och då får vi se om vi kan komma framåt, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Hon hoppas också på att regeringen kommer till hjälp med någon form av stöd.

Balder, som är en av de stora fastighetsägarna i Göteborg skriver så här i en kommentar:

"Balder har utvecklat rutinen för hantering av denna typ av frågor och hanterar alla ärenden skyndsamt samt från fall till fall. Våra kunder är naturligtvis oerhört viktiga för oss och vi informerar även om vilka stöd som finns tillgängliga. Det här är en unik situation för oss alla och vi gör vårt bästa för att hjälpa våra kunder i den mån det är möjligt".

Hos Platzer har man inget generellt upplägg, utan har en dialog med sina hyresgäster. Castellum har också en kontinuerlig dialog i de fall där de har kunder som har likviditetsproblem och försöker hitta lösningar.

LÄS MER: Nätmaten räcker men leveranser kan dröja

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.