Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hjulen snurrar på såväl Volvo Cars som AB Volvos fabriker, där Martin Lundstedt (till vänster) är vd för den senare. Samtidigt är läget fortsatt ovisst för hösten, där en möjlig andravåg av coronapandemin spökar. Bild: Mia Höglund, Thomas Johansson, Bengt Kjellin

Full fart i Volvofabrikerna – men oro hos leverantörer

Göteborgs två största företag – Volvo Cars och AB Volvo – har åter full produktion i fabrikerna efter den lamslagna coronavåren. Men snart blir förhandlingarna färdiga om varsel av tusentals tjänstemän. Och i leverantörsleden finns det fortsatt en stark oro övre lägre orderingång med risk för varsel.

Efter år av rekordförsäljning och rekordvinster körde den globala fordonsindustrin i februari och mars in i coronapandemins cementvägg. I synnerhet lastbilsmarknaden hade börjat visat tecken på avmattning redan innan dess. Resultatet för Volvo Cars och AB Volvo, Sveriges två största företag som tillsammans sysselsätter nästan 30 000 personer i Göteborgsregionen, blev masspermitteringar, stopp i fabriker och senare även varsel på tjänstemannasidan.

Nu inför hösten är läget ett annat, när båda företagen har full produktion.

58 bilar i timmen

– Det var ju tal om att gå ned i takt, men vi ändrade på det efter att ha sett en stark återhämtning och en stabil efterfrågan på våra produkter. Nu kör vi med en produktionstakt på 58 bilar i timmen, säger Louise Anderberg, presstalesperson på Volvo Cars.

– Vi har nu en hög produktionstakt och högt tryck på linorna, som kommer efter en semesterstängning och en total nedstängning innan dess. Vi hade beställning sedan tidigare att effektuera och det har trillat in nya order under semestern – så det handlar också om att ta igen order, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

LÄS MER: Coronasmäll för Geely Automobile

LÄS MER: Volvo Cars ökar försäljningen globalt i juli

AB Volvo kan inte ge prognoser

AB Volvo ser positiva tecken på återhämtning på lastbilssidan samtidigt som det är mycket svårt att göra en prognos.

– En viktig faktor vi tittar på är kapacitetsutnyttjande av lastbilar, där har det återhämtat sig och ligger nu på pre-corona-nivåer. Här driver e-handelstrenden på där folk börjat handla mer digitalt under corona. Och det borgar i sin tur för att servicesidan kommer igång, där vi har bra marginaler, säger Claes Eliasson.

– Men samtidigt kan vi inte ge en prognos för efterfrågan framåt. Sikten är för grumlig. Vi ser också nu att det är ökad smittspridning i många lokala samhällen och många länder. Om det kommer en ny våg av nedstängning så kommer det allvarligt att påverka efterfrågan.

Kan det bli ytterligare varsel i sådana fall?

– Det får man återkomma till i sådana fall, det går inte att svara på nu.

LÄS MER: AB Volvos resultat rasar – men bättre än väntat

Varselförhandlingar pågår

När det gäller varslen så pågår förhandlingarna för fullt på båda företagen – Volvo Cars har varslat 1 300 tjänstemän och AB Volvo 4 100 varav 1 250 i Sverige. Hur mycket av varseltalen som kommer att innebära faktiska uppsägningar kommer båda företagen att uppge i september när förhandlingarna är färdiga.

När det gäller de stora permitteringar som företagen genomförde så upphörde Volvo Cars med permitteringar tidigare i sommar.

– Vi upphörde med permitteringarna innan semestern, säger Louise Anderberg på Volvo Cars.

– De flesta permitteringarna löper ut i slutet av september, men några löper till slutet av november, säger Claes Eliasson på AB Volvo.

LÄS MER: Volvo Pentas nya vd Heléne Mellquist om uppdraget: ”Stort”

Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen (FKG), förklarar att läget ser fortsatt bekymmersamt ut för leverantörerna. Bild: Stefan Bennhage
Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen (FKG), förklarar att läget ser fortsatt bekymmersamt ut för leverantörerna. Bild: Stefan Bennhage

Majoriteten har sämre orderläge

På leverantörssidan konstaterar Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG vars branschföretag sysselsätter nästan 100 000 personer i Sverige, att läget fortsatt är klart bekymmersamt.

– Vi har ju sett hur Volvo Cars gått bättre. Men när jag gjorde en enkät med medlemsföretag i förra veckan och frågade om orderläget uppgav 70 procent att det är sämre eller mycket sämre än förra året.

– Det ser inte jättebra ut. Det som kan rädda läget är ju ett vaccin, men det dröjer ju.

I enkäten där 105 företag svarat uppger nästan hälften att de kommer att ha personal permitterad fram till oktober, november eller december. En tredjedel av leverantörerna förklarar också att kunder velat betala senare än normalt och nästan två tredjedelar skjuter på investeringar. Och närmare 30 procent av leverantörsföretagen som svarat uppger att de lagt mindre varsel och en liten andel har även lagt större varsel.

LÄS MER: Volvoingenjörer kritiska till varsel – för många och fel tänkt

LÄS MER: Volvo Cars gör miljardförlust – men ser tydlig vändning

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.