Bilbränder, skadegörelse, olyckor och stölder sker i hela Göteborg. Men just bilbränder och skadegörelse är klart mest frekvent i stadens utsatta områden, visar polisen statistik som GP tagit del av.
Från 2018 till oktober 2020 skedde inte mindre än 534 bilbränder och skadegörelse på bilar i Göteborgsområdet. Angered är det stadsdelsområde som är värst drabbat, följt av Norra Hisingen och Östra Göteborg på en delad andra värstingplats.
LÄS MER:Flera bilar i brand under natten
LÄS MER:Livförsäkring: Så fungerar den – och så gör du en prisjämförelse
Detta visar sig också i bilförsäkringspremierna. En man i 30-årsåldern som har en helförsäkrad Volvo och bor på Saffransgatan, kan få betala mellan 25 till 100 procent mer än någon som bor i andra adresser i staden, visar GP:s genomgång.
Det handlar om åtskilliga tusenlappar mer per år som bilister boende i vissa områden får betala i försäkringspremie.
Försäkringspremien baseras på skadehistorik där du bor
– All premieberäkning som vi försäkringsbolag gör bygger på historisk skadedata. De här bränderna som pågått de senaste åren, är ett problem ur försäkringsperspektiv. Men många av dessa områden har även historiskt sett haft en högre skadestatistik på andra områden. Vår prissättning bygger på hur många skador som anmälts historiskt, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Det kan handla om allt från påkörningar, stölder, bränder och vagnskador – allt som registreras hos försäkringsbolagen.
Hos Ica Försäkring resonerar man i liknande banor:
– Premien baseras på skadehistoriken, och är det extremt mycket skador i något område blir det dyrare att försäkra. Det tror jag gäller för alla bolag. Det blir ju billigare desto längre från storstan man kommer, och det blir lite dyrare om man bor inne i stan. Och bor man i ett utsatt område där det har hänt väldigt mycket, då blir den parametern ganska tung just där, säger Mattias Ling, prissättningsansvarig på Ica Försäkring.
Bilister med gamla bilar har det svårt
Men när det gäller bilbränderna i utsatta områden, finns det ett annat och kanske större problem för de bilägare som drabbas.
– Många kanske inte har halvförsäkring på sina bilar. Det handlar ofta om äldre bilar, som kanske bara är trafikförsäkrade. Och tänder någon eld på bilen så får man ingen ersättning. En sådan skada är för individen ekonomiskt väldigt jobbig och ställer till det även med korta resor i vardagen till exempel arbetet och förskolan, säger Stefan Brala.
Och där det inte betalas ut någon ersättning, förs det inte heller någon skadestatistik hos försäkringsbolagen.
– Vi har sett i de här områdena att många av bilarna är av äldre karaktär och där ägaren kanske inte haft koll på i vilken omfattning bilen varit försäkrad med då den blev vandaliserad. Man har tagit det minsta möjliga skyddet, vilket innebär trafikförsäkring. Sådana exempel har vi haft i de anlagda bilbränderna, säger han och betonar vikten av att kontakta sitt försäkringsbolag och kontrollera att man har rätt försäkringsskydd, säger han.
Här bränns och vandaliseras flest bilar i Göteborg
Statistiken gäller från den 1 januari 2018–oktober 2020
Många parametrar avgör försäkringspremien
Det är många parametrar som spelar in i en bilförsäkring. Vilken stad man bor i. Bilens värde, vilken bonusklass man har, och nivån på självrisk. Ju högre självrisk, desto lägre premie. Äldre personer får en lägre premie än yngre, eftersom skaderisken bedöms lägre.
Varför är det dyrare för en 30-åring att försäkra sin bil?
– Det handlar om körerfarenhet. Från det att man tar körkort när man är 18 år så sjunker premien med tiden och börjar plana ut vid 30 år. Sedan händer det inte så mycket framåt, säger Mattias Ling.
GP har låtit fyra stora försäkringsbolag ta fram priset för tio olika stadsdelsområden.
Priserna baseras på två fiktiva personer: 50 respektive 30 år gamla. Båda antas äga en en Volvo V70 D4, av 2013 års modell.
Grafiken visar på stora prisskillnader mellan stadsdelsområdena. Den visar också att de som bor i lägenhet har en högre premie än de som bor på villagator.
Gata | Boendeform | Trygg-Hansa | Ica Försäkring (ägt i 2 år) | Folksam | Volvia (del av If) |
Smycke-gatan | lägenhet | 8 322 | 7 603 | 9 559 | 7 036 |
Baron Rogers gata | lägenhet | 10 094 | 7 410 | 9 400 | 9 565 |
Eklanda-gatan | lägenhet | 7 971 | 7 757 | 8 647 | 6 111 |
Älvsborgs-gatan | lägenhet | 8 592 | 7 603 | 7 993 | 6 123 |
Saffrans-gatan | lägenhet | 11 825 | 14 987 | 10 119 | 10 753 |
Holländare-gatan | lägenhet | 6 853 | 7 756 | 9 820 | 7 168 |
Otterhälle-gatan | lägenhet | 7 248 | 7 796 | 9 551 | 5 951 |
Blankavägen | villa | 6 109 | 6 080 | 6 461 | 5 259 |
Nostravägen | villa | 7 027 | 6 382 | 6 646 | 5 446 |
Ingegärds-vägen | villa | 7 625 | 6 514 | 6 987 | 5 458 |
Texten fortsätter nedanför grafiken.
Gata | Boendeform | Trygg-Hansa | Ica Försäkring (ägt i 2 år) | Folksam | Volvia (del av If) |
Smycke-gatan | lägenhet | 9 094 | 8 542 | 11 665 | 7 685 |
Baron Rogers gata | lägenhet | 12 090 | 8 310 | 11 820 | 10 474 |
Eklanda-gatan | lägenhet | 9 218 | 8 727 | 10 836 | 6 666 |
Älvsborgs-gatan | lägenhet | 9 087 | 8 542 | 10 000 | 6 674 |
Saffrans-gatan | lägenhet | 12 770 | 16 952 | 12 813 | 11 775 |
Holländare-gatan | lägenhet | 7 905 | 8 849 | 12 397 | 7 824 |
Otterhälle-gatan | lägenhet | 8 361 | 8 773 | 12 000 | 6 493 |
Blankavägen | villa | 7 875 | 6 768 | 7 979 | 5 751 |
Nostravägen | villa | 8 012 | 7 145 | 8 224 | 5 947 |
Ingegärds-vägen | villa | 8 104 | 7 303 | 8 677 | 5 969 |
Konkurrensen mellan försäkringsbolagen ska fungera
Hos Konsumenternas Försäkringsbyrå har man inga direkta invändningar mot försäkringsbolagens premiesättning.
– Premiesättningen är i princip fri hos försäkringsbolagen. Här det tänkt att konkurrensen ska fungera. Om man tycker att premien är för hög hos ett bolag, så finns det andra bolag att byta till, säger Helen Bernerfalk, jurist och expert på fordonsförsäkringar hos Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Och hon får medhåll från Stefan Brala på Trygg-Hansa.
– Oavsett om man går i bilköpartankar eller har en befintlig bil som är försäkrad, ska man ha det som vana att ringa runt till försäkringsbolagen både innan du köper en bil och inför varje förnyelse av försäkringen och kolla hur ens premie och villkor står sig och se om man kan få en bättre och billigare premie någon annanstans, säger han.
Så beräknades försäkringen
Försäkringskostnaden baserades på en Volvo V70 D4, modellår 2013.
Priset för bilen är 100 000 kronor och gäller en helförsäkring utan rabatter och andra bonusar. Lägsta självrisk.
Båda typpersonerna antas teckna en helförsäkring, köra 1 500 mil per år och aldrig ha dokumenterats för en olycka. Alla bor i Göteborg.
Belopp | Andel i procent | |
Trafikförsäkring | 3 993 miljoner kronor | 27,3 |
Vagnskada | 6 318 miljoner kronor | 43,1 |
Glasskada | 2 154 miljoner kronor | 14,7 |
Stöld | 823 miljoner kronor | 5,6 |
Maskinskada | 669 miljoner kronor | 4,6 |
Brand | 512 miljoner kronor | 3,5 |
Räddning | 166 miljoner kronor | 1,1 |
Rättsskydd | 9 miljoner kronor | 0,1 |
Ansvar | 6,8 miljoner kronor | 0,0 |
Källa: | Branschorganisationen | Svensk Försäkring |
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.
Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!