Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Läget är mycket bekymmersamt för fordonsleverantörerna, konstaterar bransch-vd:n Fredrik Sidahl. Bild: Stefan Bennhage, Per Wahlberg
Läget är mycket bekymmersamt för fordonsleverantörerna, konstaterar bransch-vd:n Fredrik Sidahl. Bild: Stefan Bennhage, Per Wahlberg

Fordonsleverantörerna: ”Företagen kan gå i konkurs”

Båda Volvobolagen tryckte på stoppknappen under fredagen – och Scania tidigare i veckan. För de stora nätverken av underleverantörer i Sverige är läget mycket akut.
– Staten måste gå in med mer stödprogram, annars väntar nedgång och sedan konkurs – och då blir allt mycket dyrare, säger Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen FKG.

På mycket kort tid har leverantörerna till fordonsindustrin sett hur samtliga stora märken i Europa stoppat produktionen.

– Det är bara Jaguar Land Rover i England som har igång någon fabrik, men det är ingen stor kund till oss, säger Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, som organiserar leverantörerna i Norden.

– Därmed har vi inga kunder – det är stopp hos alla leverantörer.

LÄS MER: Metall oroas av snabbt förlopp – befarar varsel som under finanskrisen

Akut läge för företagen

Läget för de över 300 medlemsföretagen i Sverige, där hela leverantörsbranschen sysselsätter ungefär 95 000 personer, är nu mycket akut, förklarar Fredrik Sidahl.

– Vårt bekymmer är att de stödprogram staten lagt inte kommer att räcka. Korttidspermitteringen innebär fortfarande att du själv måste slanta upp en viss del av lönerna, ungefär hälften. Men det finns inga pengar att ens betala hälften.

– Staten behöver i detta läget finansiera allt – alternativkostnaden är nämligen mycket högre: vi har en situation där industrin först kommer att gå på dekis och sedan i konkurs. Då väntar massarbetslöshet – med allt vad det för med sig.

LÄS MER: AB Volvo stoppar produktionen – permitterar 20 000

LÄS MER: AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Pengarna slut efter mars

Fredrik Sidahl förklarar att han för en dialog med näringsdepartementet nu.

Hur länge ska staten då stå för lönekostnaderna?

– Så länge som det behövs, men åtminstone hela april ut.

Hur länge klarar sig leverantörsföretagen?

– Företagen är helt utan intäkter för leveranser nu. De har intäkter från i mars, så jag tror de kan betala ut löner för denna månad – men sedan är det stopp.

Och Fredrik Sidahl förklarar att de lån på 500 miljarder kronor som Riksbanken via banker gått ut med till företag inte fungerar.

– Nej, de är helt värdelösa. De hjälper ingenting eftersom bankerna måste göra samma kreditprövning som tidigare och kan inte låna ut om någon riskerar att hamna på obestånd. Hela den här branschen riskerar att hamna på obestånd nu. Tvärtom hör jag nu av medlemsföretag att bankerna vill göra nya kreditprövningar av dem i detta läget.

– Det krävs att det kommer någonting mycket, mycket fort. För att lånen ska fungera måste staten garantera borgen på lånen så man kommer runt kreditprövningen. Precis som man gjorde med SAS.

LÄS MER: Volvo Cars stoppar produktionen i Sverige

LÄS MER: ”När Volvos hjul stannar ligger regionen illa till”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.