Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/5

Fordonet som ska lösa mobiliteten i storstäder

Ingenjörsbolaget EDAG vill lösa trafikstockningar, nedskräpning av gator och olyckor med hjälp av en självkörande bil. När bilen inte transporterar människor är tanken att den ska bistå med andra samhällstjänster.
– Massa människor ska på Håkan-konsert, då transporterar bilen en dit. Sedan är de stilla där i tre timmar. Då kan man skicka ut fordonet till att skicka ut dryck till restauranger eller städa gatorna, säger Jakob Hjelmåker, VD för den skandinaviska delen av EDAG.

Det urbana samhället har redan problem och de kommer på sikt att bli ännu större. Mycket tyder på att urbaniseringen kommer intensifieras ytterligare och att mycket kommer kretsa kring storstäderna. Det innebär mindre plats för parkering, klimatutsläpp, och behov av olika typer av transporter och samhällstjänster. Det är det avgörande problemområdet som ingenjörsföretaget EDAG har identifierat och vill lösa genom en självkörande bil.

LÄS MER: Här är Volvos första självkörande elbuss

I sitt nya mobilitetsprojekt "CityBot" har man lanserat en självkörande bil som ska ha diverse olika funktioner. Bolaget lanserade idén för första gången på ett konvent i Frankfurt i höstas. Under fredagen ställdes projektet för första gången ut på svensk mark, på MobilityXlab, på Lindholmen. Jakob Hjelmåker är VD för den skandinaviska avdelningen av företaget och förklarar bilens olika funktioner.

– Tanken är att man gör en smart framdel som är kompatibel med olika bakstycken. Därefter kan man välja vilken funktion man är i behov av, säger han.

Jakob Hjelmåker tillträdde i somras som VD för den skandinaviska delen av EDAG. Bild: Petter Trens
Jakob Hjelmåker tillträdde i somras som VD för den skandinaviska delen av EDAG. Bild: Petter Trens

Ska vara i bruk dygnet runt

Hjelmåker konkretiserar genom att använda en Håkan Hellströmspelning på Ullevi som exempel.

– Massa människor ska dit, då transporterar bilen en dit. Sedan är de stilla där i tre timmar. Då kan man skicka ut fordonet till att skicka ut dryck till restauranger eller städa gatorna.

"CityBot" ska drivas av bränsleceller och kommer således ha ett nästan obefintligt klimatavtryck. Det gör att fordonet kan och ska användas dygnet runt för olika åtaganden samtidigt som den minskar klimatutsläppen.

Är själva tillverkningen av bilarna klimatsmart?

– Oavsett om det är en framtidsbil eller nuvarande är det viktigt att jobba med just hållbarhetsfrågorna. Vi kommer använda material som är mer återanvändningsbara och klimatsmarta, säger Hjelmåker.

Ska ersätta trafiken i stadskärnor

På sikt är företagets vision att en del av stadskärnan i storstäder bara ska utgöras av den här typen av självkörande bilar. Annars finns risken att blandningen mellan CityBots och bilar körda av människor kan påverka säkerheten.

– För att få ett fungerande ekosystem är tanken att man har en avgränsad stadskärna där man bara tillåter sådana här fordon, det är först då man får full utväxling av säkerhetsaspekten, säger Hjelmåker.

Tanken är att man ska kunna boka en CityBot via en app. Bild: Petter Trens
Tanken är att man ska kunna boka en CityBot via en app. Bild: Petter Trens

För diskussioner med storstäder

För att kunna genomföra idén krävs en dialog med politiska aktörer och myndigheter. Hjelmåker berättar att EDAG redan nu för en dialog med olika aktörer, främst i Tyskland, där de också har fått finansiering. Vidare har bolaget, enligt Hjelmåker, fått förfrågningar från München och Barcelona om att ta idén vidare och på sikt testa den. Bolagets syfte med utställningen på Lindholmen är just att föreläsa och träffa olika aktörer i Sverige och Göteborg.

– Just nu har vi en föreläsning med representanter från Trafikkontoret, Västtrafik och så vidare, säger han.

Vad är riskerna med satsningen?

– Alla försöker hitta sin roller inom mobilitet, det är lite spretigt just nu. Om man inte kan enas om en lösning och ett koncept är risken att man tappar mycket tid och inte löser det akuta klimatbekymret.

LÄS MER: Nu kommer de självkörande fordonen på bred front

LÄS MER: Volvo i stort nytt avtal – förarlösa lastbilar på framtidens motorväg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.