Fler gratistidningar på gång

ANNONS
|

Politikens annonsfinansierade lokaltidningar har funnits i Sydsverige sedan 2001. Där trycks lokala tidningar i totalt 570 000 exemplar och delas ut på ett 20-tal orter en gång i veckan.

Nu kliver den stora danska tidningskoncernen vidare in i Sverige.

- Vi planerar att fortsätta utvecklingen i Sverige. Vi hoppas att det skall komma fler tidningar redan i år, säger Jan Hallin, vd för Politiken Lokalaviser.

Han talar om tre till fem nya titlar och drygt 700 000 i total upplaga redan om någon månad.

Tidigare har Jan Hallin talat om att täcka hela Sverige. Och i platsannonser söker bolaget efter tidningsledare och regionchefer för fortsatt expansion.

ANNONS

Men det blir inte i Göteborg, enligt Jan Hallin.

- Det är inte särskilt sannolikt. Vi har tagit del av de erfarenheter Göteborgs-Posten har gjort med sina försök på gratistidningsmarknaden. GP har ju prövat på alla olika sätt. Jag tror inte att det är möjligt att etablera en lönsam affär där för närvarande, säger han.

Samtidigt är närvaro i de tre största städerna viktigt för en tidningskoncern som gör anspråk på riksannonsörer.

Politiken försöker lösa det med ett annonssamarbete med den annonstidningskoncern som Svensk Direktreklam äger. Bolagen skall sälja annonspaketet Storstadshem i Göteborg, Stockholm och Malmö.

Direktpress, ägt av Svensk Direktreklam, byggde redan under förra året upp en verksamhet i Göteborg med åtta småtidningar som heter som stadsdelarna de kommer ut i - precis som GP:s tidigare lokaltidningar gjorde.

- Det måste finnas annonspaket också för gratistidningar av vår sort. Det har inte funnits tidigare, säger Jan Hallin, som just har dragit igång koncernens senaste tidning i danska Helsingör.

Det här är tidningar som bärs hem till brevlådorna tillsammans med post- eller reklamutdelningen. De når inte läsarna tidigt på dagen och konkurrerar inte direkt med de dagliga nyhetstidningarna.

Direktpress tidningar delas bara ut på helgerna, medan de stora gratisprodukterna - Metro, Punkt SE och City - strävar efter att finnas hos läsarna tidigt varje vardagsmorgon.

ANNONS

I Danmark har lokala gratistidningar tagit en stor del av marknaden och har en mycket starkare marknadsposition än i Sverige. Men i Danmark delas även dagliga morgontidningar med nyhetsambitioner ut gratis i brevlådorna i ett kostsamt tidningskrig.

En av de tre aktörerna, tidningshuset Berlingske, har kastat in handduken.

Det är fortfarande långt kvar till lönsamhet för de två kvarvarande, 24 Timer som ägs av Politiken och Nyhedsavisen som har isländska ägare.

ANNONS