Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Fartyget Ever Given flyter igen i Suezkanalen

Världshandeln har blivit kraftigt påverkad när Ever Given blockerat Suezkanalen. Nu flyter fartyget igen.
På måndagseftermiddagen kunde trafiken i kanalen återupptas, rapporterar flera medier.

På måndagseftermiddagen rapporterar flera medier att egyptiska myndigheter uppger att det gigantiska fraktfartyget Ever Given har satts i rörelse igen - och att trafiken i Suezkanalen därmed kan återupptas.

Redan på måndagsmorgonen rapporterade flera medier, däribland Bloomberg, att fartyget kommit loss vid 04.30 på måndagsmorgonen. Under morgonen fortsatte arbetet med att stabilisera det 400 meter långa fartyget och senare under dagen kunde trafiken i den mycket betydelsefulla kanalen komma igång igen.

Rederiet Hapag-Lloyd AG förväntar sig att det kommer ta fyra dagar tills dess att båtarna som suttit fast bakom Ever Given i närmare en vecka kan lämna kanalen, rapporterar Bloomberg.

M/S Ever Given blockerade Suezkanalen sedan onsdag förra veckan då det körde fast och lade sig tvärs över Suezkanalen. Omkring 27 000 kubikmeter sand har grävts bort för att frigöra fartyget.

Stoppet har fått stor påverkan på världshandeln. Flera hundra fartyg har väntat i kö, samtidigt som många i stället valt att ta den längre vägen runt Godahoppsudden.

Göteborgska Stena Bulks fartyg fast vid kanalen

Varje år passerar omkring en tiondel av världens containerfartyg genom Suezkalanen. Ett av de fartyg som stod och väntade på fri framfart i slutet av förra veckan ägs av det göteborgska rederiet Stena Bulk. Bolagets vd Erik Hånell sa till GP i fredags att ytterligare fartyg skulle komma fram i mitten av denna veckan – och hoppades att kunna undvika omvägen runt Godahoppsudden, som kan ta upp till 20 dagar extra.

– Så det får rätt stora konsekvenser, tidsmässigt och kostnadsmässigt, sa Erik Hånell då.

Även Ikea har drabbats av trafikstoppet och hade drygt 100 containrar på det grundstötta fartyget.

Det här är Suezkanalen – och därför är den så viktig

Suezkanalen började byggas i mitten av 1800-talet, ett projekt som tog cirka tio år och vars syfte var att skapa en förbindelse mellan Europa och Asien. Kanalen, som går mellan Medelhavet och Röda havet, innebar att fartygen inte behövde ta den längre vägen runt Afrika, något som gör kanalen extremt viktig för världshandeln även 150 år senare. Att frakta varor genom kanelen sparar företagen dagar, veckor och enorma bränslekostnader.

Kanalens vikt för den globala handeln har också gjort den till en viktig spelare i politiken. Den så kallade Suezkrisen på 1950-talet har sin bakgrund i Egyptens anspråk på kanalen, som ledde till en konflikt med Storbritannien och Frankrike, som ägde bolaget som opererade kanalen vid tillfället, och Israel. De tre länderna fick dra sig tillbaka sedan Egypten fått stöd från USA, Sovjetunionen och FN.

Under Suezkrisen var kanalen stängd i nästan ett halvår. Även efter 6-dagarskriget mellan Israel och Jordanien, Syrien och Egypten år 1967 var kanalen stängd i åtta år.

Det är inte fastställt vad som fick det enorma fraktfartyget Ever Given att gå på grund. En teori är att dålig sikt och starka vindar fick staplarna av containrar på fartyget att fungera som segel, vilket ska ha drivit det ur kurs.

Källor: New York Times, Svensk sjöfart

Ever Given lika stort som fyra fotbollsplaner

Fartyget M/S Ever Given är 400 meter – eller mer än fyra fotbollsplaner – långt och 60 meter brett. Fartyget kan frakta över 20 000 containrar och med full last väger det över 200 000 ton.

Orsaken till stoppet tros vara en sandstorm som fick jättefartyget att hamna på tvären, och därmed låsas fast i kanalen som är cirka 300 meter bred.

Med att fartyg i den storleksklassen får även räddningsoperationen jättelika operationer. Man har muddrat och grävt bort tusentals kubikmeter sand under helgen, och över tio bogserbåtar har hjälpt till, enligt New York Times.

Dessutom har man använt kraftiga vattenpumpar för att pumpa vatten från fartygets ballasttankar och göra det lättare. Vattnet i ballasttankar fungerar som en viktjustering för att hålla fartyget stabilt. En av de stora utmaningarna var att få loss fartyget utan att få det ur balans.

LÄS MER: Ikea drabbat – 100 containrar på fartyget

Dyra kostnader för företagen som drabbats

Mot slutet av förra veckan kom en extra hjälpande hand i form av tidvatten. De högre vattennivåerna verkar ha hjälpt och nu ska fartyget flyta igen.

Stoppet beräknas kosta de drabbade företagen omkring 90 miljarder för varje dygn som trafiken står stilla, rapporterade den brittiska sjöfartstidskriften Lloyd’s List under förra veckan.

Normalt kan max 106 fartyg passera genom kanalen varje dag. När trafiken öppnas igen väntas myndigheter öka det antalet för att snabbare beta av de långa köerna, enligt Wall Street Journal.

Samtidigt väntas förseningarna att orsak trafikstockning i hamnar runtom i världen när det väl börjar röra på sig igen.

– Det kommer att ta veckor, eller till och med månader innan vi är tillbaka, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn, till TT.

Trafiken i kanalen är igång igen

Han uppger att de ekonomiska konsekvenserna för drabbade företag kan bli stora, eftersom lasterna inte är försäkrade för den här typen av förseningar. Men för Göteborgs hamn finns ett ljus i mörkret.

– Göteborgs hamn har gott om kapacitet, och vi kan ta emot de här riktigt stora båtarna som annars är på väg till Rotterdam eller Hamburg. På så vis kan vi komplettera dem nu, vi har sagt det till rederierna, säger Dzanic till TT.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.