Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så här illa såg det ut i ett parkeringshus i Askim för några år sedan.
Så här illa såg det ut i ett parkeringshus i Askim för några år sedan. Bild: Björn Larsson Rosvall, Kollage: GP

Försäkringar dyrare i områden där fler bilar brunnit

De senaste tre åren har det brunnit eller skadats över 500 bilar i Göteborg – ofta i förortsområden som Angered och Norra Hisingen.
På vissa gator kan det kosta upp till 4 000 kronor mer om året att helförsäkra bilen.

Bilbränder, skadegörelse, olyckor och stölder sker i hela Göteborg. Men just bilbränder och skadegörelse är klart mest frekvent i stadens utsatta områden, visar polisen statistik som GP tagit del av.

Från 2018 till oktober 2020 skedde inte mindre än 534 bilbränder och skadegörelse på bilar i Göteborgsområdet. Angered är det stadsdelsområde som är värst drabbat, följt av Norra Hisingen och Östra Göteborg på en delad andra värstingplats.

LÄS MER: Flera bilar i brand under natten

LÄS MER: Livförsäkring: Så fungerar den – och så gör du en prisjämförelse

Detta visar sig också i bilförsäkringspremierna. En man i 30-årsåldern som har en helförsäkrad Volvo och bor på Saffransgatan, kan få betala mellan 25 till 100 procent mer än någon som bor i andra adresser i staden, visar GP:s genomgång.

Det handlar om åtskilliga tusenlappar mer per år som bilister boende i vissa områden får betala i försäkringspremie.

Försäkringspremien baseras på skadehistorik där du bor

– All premieberäkning som vi försäkringsbolag gör bygger på historisk skadedata. De här bränderna som pågått de senaste åren, är ett problem ur försäkringsperspektiv. Men många av dessa områden har även historiskt sett haft en högre skadestatistik på andra områden. Vår prissättning bygger på hur många skador som anmälts historiskt, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Det kan handla om allt från påkörningar, stölder, bränder och vagnskador – allt som registreras hos försäkringsbolagen.

Hos Ica Försäkring resonerar man i liknande banor:

– Premien baseras på skadehistoriken, och är det extremt mycket skador i något område blir det dyrare att försäkra. Det tror jag gäller för alla bolag. Det blir ju billigare desto längre från storstan man kommer, och det blir lite dyrare om man bor inne i stan. Och bor man i ett utsatt område där det har hänt väldigt mycket, då blir den parametern ganska tung just där, säger Mattias Ling, prissättningsansvarig på Ica Försäkring.

Bilister med gamla bilar har det svårt

Men när det gäller bilbränderna i utsatta områden, finns det ett annat och kanske större problem för de bilägare som drabbas.

Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa. Bild: Trygg-Hansa

– Många kanske inte har halvförsäkring på sina bilar. Det handlar ofta om äldre bilar, som kanske bara är trafikförsäkrade. Och tänder någon eld på bilen så får man ingen ersättning. En sådan skada är för individen ekonomiskt väldigt jobbig och ställer till det även med korta resor i vardagen till exempel arbetet och förskolan, säger Stefan Brala.

Och där det inte betalas ut någon ersättning, förs det inte heller någon skadestatistik hos försäkringsbolagen.

– Vi har sett i de här områdena att många av bilarna är av äldre karaktär och där ägaren kanske inte haft koll på i vilken omfattning bilen varit försäkrad med då den blev vandaliserad. Man har tagit det minsta möjliga skyddet, vilket innebär trafikförsäkring. Sådana exempel har vi haft i de anlagda bilbränderna, säger han och betonar vikten av att kontakta sitt försäkringsbolag och kontrollera att man har rätt försäkringsskydd, säger han.

Här bränns och vandaliseras flest bilar i Göteborg

Statistiken gäller från den 1 januari 2018–oktober 2020

Många parametrar avgör försäkringspremien

Det är många parametrar som spelar in i en bilförsäkring. Vilken stad man bor i. Bilens värde, vilken bonusklass man har, och nivån på självrisk. Ju högre självrisk, desto lägre premie. Äldre personer får en lägre premie än yngre, eftersom skaderisken bedöms lägre.

Varför är det dyrare för en 30-åring att försäkra sin bil?

– Det handlar om körerfarenhet. Från det att man tar körkort när man är 18 år så sjunker premien med tiden och börjar plana ut vid 30 år. Sedan händer det inte så mycket framåt, säger Mattias Ling.

GP har låtit fyra stora försäkringsbolag ta fram priset för tio olika stadsdelsområden.

Priserna baseras på två fiktiva personer: 50 respektive 30 år gamla. Båda antas äga en en Volvo V70 D4, av 2013 års modell.

Grafiken visar på stora prisskillnader mellan stadsdelsområdena. Den visar också att de som bor i lägenhet har en högre premie än de som bor på villagator.

Helförsäkring i kronor för bil, 50-årig person
Gata Boendeform Trygg-Hansa Ica Försäkring (ägt i 2 år) Folksam Volvia (del av If)
Smycke-gatan lägenhet 8 322 7 603 9 559 7 036
Baron Rogers gata lägenhet 10 094 7 410 9 400 9 565
Eklanda-gatan lägenhet 7 971 7 757 8 647 6 111
Älvsborgs-gatan lägenhet 8 592 7 603 7 993 6 123
Saffrans-gatan lägenhet 11 825 14 987 10 119 10 753
Holländare-gatan lägenhet 6 853 7 756 9 820 7 168
Otterhälle-gatan lägenhet 7 248 7 796 9 551 5 951
Blankavägen villa 6 109 6 080 6 461 5 259
Nostravägen villa 7 027 6 382 6 646 5 446
Ingegärds-vägen villa 7 625 6 514 6 987 5 458

Texten fortsätter nedanför grafiken.

Helförsäkring i kronor för bil, 30-årig person
Gata Boendeform Trygg-Hansa Ica Försäkring (ägt i 2 år) Folksam Volvia (del av If)
Smycke-gatan lägenhet 9 094 8 542 11 665 7 685
Baron Rogers gata lägenhet 12 090 8 310 11 820 10 474
Eklanda-gatan lägenhet 9 218 8 727 10 836 6 666
Älvsborgs-gatan lägenhet 9 087 8 542 10 000 6 674
Saffrans-gatan lägenhet 12 770 16 952 12 813 11 775
Holländare-gatan lägenhet 7 905 8 849 12 397 7 824
Otterhälle-gatan lägenhet 8 361 8 773 12 000 6 493
Blankavägen villa 7 875 6 768 7 979 5 751
Nostravägen villa 8 012 7 145 8 224 5 947
Ingegärds-vägen villa 8 104 7 303 8 677 5 969

Konkurrensen mellan försäkringsbolagen ska fungera

Hos Konsumenternas Försäkringsbyrå har man inga direkta invändningar mot försäkringsbolagens premiesättning.

– Premiesättningen är i princip fri hos försäkringsbolagen. Här det tänkt att konkurrensen ska fungera. Om man tycker att premien är för hög hos ett bolag, så finns det andra bolag att byta till, säger Helen Bernerfalk, jurist och expert på fordonsförsäkringar hos Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Och hon får medhåll från Stefan Brala på Trygg-Hansa.

– Oavsett om man går i bilköpartankar eller har en befintlig bil som är försäkrad, ska man ha det som vana att ringa runt till försäkringsbolagen både innan du köper en bil och inför varje förnyelse av försäkringen och kolla hur ens premie och villkor står sig och se om man kan få en bättre och billigare premie någon annanstans, säger han.

Så beräknades försäkringen

Försäkringskostnaden baserades på en Volvo V70 D4, modellår 2013.

Priset för bilen är 100 000 kronor och gäller en helförsäkring utan rabatter och andra bonusar. Lägsta självrisk.

Båda typpersonerna antas teckna en helförsäkring, köra 1 500 mil per år och aldrig ha dokumenterats för en olycka. Alla bor i Göteborg.

Utbetalda skadeersättningar 2018 för trafik- och motorförsäkring
Belopp Andel i procent
Trafikförsäkring 3 993 miljoner kronor 27,3
Vagnskada 6 318 miljoner kronor 43,1
Glasskada 2 154 miljoner kronor 14,7
Stöld 823 miljoner kronor 5,6
Maskinskada 669 miljoner kronor 4,6
Brand 512 miljoner kronor 3,5
Räddning 166 miljoner kronor 1,1
Rättsskydd 9 miljoner kronor 0,1
Ansvar 6,8 miljoner kronor 0,0
Källa: Branschorganisationen Svensk Försäkring

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.