Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Den virtuella världen är full av människor som vill dela med sig, skriver Eva Ossiansson i en ekonomikrönika.

Eva Ossiansson: En riktig baddare

Plötsligt vill alla köpa baddare – den där godsaken i kex och choklad från Bräckboden i Kungälv.

Köerna ringlar långa. Jag vill också ha. Diskussionerna på Facebook är många. En del uttrycker sin ilska över att baddarna har tagit slut i butiken. ”Det är ju bara pensionärer och studenter som har möjlighet att köpa dem!”.

Ilska och frustration blandas med kommentarer som ingående berättar om baddarens konstruktion – lagren av kex, nougat, skum och choklad i en ljuv förening. Någon har tagit en bild i genomskärning – har inte baddaren blivit lite plattare? Och vilken variant är egentligen godast – den med ljus choklad eller den med mörk? Och vad hände egentligen med baddarna med skumbanansmak?

Läs också: Rusning efter färska baddarkex

I mitt flöde på sociala medier delar mina vänner med sig av bilder på erövringen. De har lyckats att köpa de svåråtkomliga godsakerna. Historien och myten om baddarna sprids viralt med rasande fart. Och det som främst sprids är det som väcker starka känslor, enligt forskaren Riegner (2007). Kunderna skapar innehållet och delar det tillsammans, oavsett om det sker genom Facebook, Instagram eller en film på Youtube. Den virtuella världen är full av människor som vill dela med sig. Det här är äkta grejer, inget editerat eller tillrättalagt varumärkesbudskap. Det virtuella är med andra ord inte mindre äkta utan snarare tvärtom. Det tillhör det verkliga livet i allra högsta grad. Och kunderna tror på det som känns äkta.

Vi skriver om vilka varumärken vi gillar och var man kan hitta dem. Vi sprider våra budskap långt bortom företagens marknadskommunikationsplaner och fina dokument om det ”starka varumärket”. Under alla dygnets 24 timmar kan vi tillfredsställa våra behov av att umgås med varandra, men utan några begränsningar av tid och rum. Vi kan mötas närsomhelst, hursomhelst och varsomhelst. Vi skriver om vad vi vill och inte vad företagen vill. Ibland blir det både och. Som med baddarna. Det uppstår en ”hype” eller ”snackis”. För företag blir det viktigt att lyfta fram de kunder som kan återge varumärket på det bästa sättet. Vem som kan sägas äga ett varumärke är komplext och värdeskapande i sig är flyktigt och förändras över tid.

Och hur gick det med baddarna? Jodå, mina föräldrar köpte två påsar av godsakerna till mig. Mitt liv med baddarna är räddat!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.