EU-kommissionen kan ha avslöjat ett nytt avgasfusk från biltillverkarnas sida, men den här gången överdrivs utsläppen. Arkivbild.
EU-kommissionen kan ha avslöjat ett nytt avgasfusk från biltillverkarnas sida, men den här gången överdrivs utsläppen. Arkivbild.

EU-kommissionen avslöjar nytt avgasfusk

EU-kommissionen kan ha kommit på biltillverkare med att på nytt manipulera värdena för bilarnas avgasutsläpp. Den stora skillnaden är att den här gången överdrivs utsläppen, skriver tyska Tagesblatt.

ANNONS
|

Den tre år gamla dieselskandalen handlade om att flera tillverkare fuskade med mätningarna så att bilarna såg ut att släppa ut mycket mindre kväveoxid än vad de gjorde under verklig körning. Det Tagesblatt nu avslöjar, efter att ha tagit del av en rapport från EU-kommissionen, är att det nu kan ha förekommit fusk av ett helt annat slag – utsläppen av koldioxid (CO2) är förvånansvärt höga.

Mätningarna har gjorts med den nya testcykeln Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), som började gälla för nya bilmodeller förra året och som till skillnad från föregångaren bygger mer på verklig körning än på laboratorietester.

ANNONS

Att flera av de första testerna visar på oväntat höga utsläpp av koldioxid kan enligt kommissionens misstankar förklaras av att tillverkarna de kommande åren, då det ställs hårdare krav på minskade CO2-utsläpp, får lättare att ställa om motorerna och uppfylla kraven. I snitt låg de angivna utsläppen 4,5 procent över de verkliga, men i vissa fall så mycket som 13 procent över.

Kravet är att bilarnas del av CO2-utsläppen i Europa ska minskas med 15 procent 2025 jämfört med 2021 och med 30 procent 2030 jämfört med 2021.

WLTP utförs av tillverkarna själva och oberoende tester ska bara göras om det finns misstankar om att tillverkarna angivit för låga utsläpp. Några regler för att överdriva CO2-utsläpp finns inte.

EU-kommissionen vill nu enas med parlamentet och ministerrådet om att alla WLTP-värden som ska ligga till grund för minskningen av CO2-utsläpp nästa decennium måste bygga på oberoende tester.

TT

ANNONS