Magnus Groth, VD för Essity.
Magnus Groth, VD för Essity. Bild: Oliver Lindkvist

Essity ökar vinsten – och vill minska plasten i blöjor

Hygienbolaget Essity som tillverkar blöjor och mjukpapper gjorde en vinst före skatt på nära 2,9 miljarder kronor för andra kvartalet mot drygt 2,8 miljarder för samma period i fjol. Framöver väntar utmaningen att minska plasten i blöjor och bindor.

ANNONS
|

Omsättningen tog ett lite större skutt till 32 miljarder kronor från 29,7 miljarder för andra kvartalet i fjol.

– Vi är nöjda med tillväxten som är nästan fyra procent, och vi kunde också se att vinstmarginalen ökade till 11,6 procent, säger vd:n Magnus Groth.

Essity har tidigare haft problem med höga råvarupriser som påverkat resultatet, så också under andra kvartalet i år.

– Råvarukostnaderna spökade lite grand under andra kvartalet, men vi ser att råvarupriserna kommer att ha en positiv påverkan under tredje kvartalet, säger han.

Essity som har stora verksamheter både i Göteborgsområdet och på flera orter i Västsverige, tvingades i fjol att genomföra ett stort sparpaket och dra ner på personal världen över.

ANNONS

Totalt försvann 130 tjänster i Sverige, varav 80 från Göteborgsområdet.

Minska plasten i blöjor

Framöver kommer Essity att öka sitt miljöfokus och ska i ett första minska plastanvändningen i sina förpackningar. 2025 ska företagets alla förpackningar tillverkade av återvunnet eller förnyelsebart material.

I nästa steg vill man minska användningen av plast i blöjor, bindor och inkontinensskydd.

– Detta är en stor utmaningen som vi arbetar med nu och framåt. Under flera år har vi minskat materialinnehållet i blöjor och bindor gjorda av plast. På det sättet får vi ner plastinnehållet och koldioxidutsläppen, säger Magnus Groth.

Essity har också ett pilotprojekt i Holland om hur man kan återvinna använda hygienprodukter.

ANNONS