Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hotell- och restaurangfacket ska besöka samtliga Espresso House-fik i Sverige för att informera om arbetsrätt. Bild: Bertil Ericson/TT

Espresso House-anställda larmar om dåliga arbetsvillkor

Den senaste tiden har anställda på Espresso House runtom i landet vittnat om bristfälliga arbetsförhållanden. Nu planerar facket att besöka alla kedjans fik för att informera de anställda om sina rättigheter.

Psykisk stress, obetald övertid och uteblivna raster. I Aftonbladets granskning av arbetsförhållandena på Espresso House framkommer en rad missförhållanden. Det handlar bland annat om en kvinna som inte fick fortsatt anställning när hon berättade att hon var gravid och om en platschef som meddelade sina anställda att han skulle dra av några av deras arbetade timmar från lönen för att klara budgeten.

Flera tidigare och nuvarande anställda på Espresso House som GP pratat med vittnar om liknande arbetsmiljö på kaféer runtom i västra Sverige. En av dem är Elin, som nyligen sagt upp sig efter att ha jobbat på ett Espresso House i centrala Göteborg i drygt ett år.

Hon menar att det var extrem personalbrist och att ledningen ofta spelade på medarbetarnas dåliga samvete för att få dem att ta extrapass.

– Det var psykiskt utmattande. De kunde ringa och säga: "det blir så jobbigt om du inte kan, tänk på dina kollegor, det är dem du ställer till det för om du säger nej", berättar hon.

Facket ska besöka alla kaféer

Sedan Aftonbladets granskning har Espresso House bland annat inrättat en visselblåsarfunktion där anställda ska kunna lämna anonym feedback till ledningen. De har dessutom träffat hotell- och restaurangfacket, HRF, och diskuterat hur de ska ta frågorna kring arbetsmiljön vidare.

– Vi pratade om vad som kunde göras nu, och en av de grejerna blir att vi från facket går runt och besöker alla deras anställda. Det handlar om 250 kaféer i hela Sverige och vi har redan börjat, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

– Vi ska se till att det blir sunt att jobba på Espresso House, för det har det inte varit. Vi har fått in massor av vittnesmål både från medlemmar, icke-medlemmar och föräldrar till personer som jobbar där, säger Per Persson.

"Satt och grät innan jag skulle jobba"

Det var personalbristen som fick Elin att säga upp sig till slut. Enligt hennes kontrakt skulle hon jobba 20 timmar i månaden och eftersom hon pluggade samtidigt ville hon inte ta på sig mer än så. Efter tryck från chefen gick hon ändå med på att ta några enstaka extrapass.

– Sedan får jag schemat, och då har de lagt på 22 timmar extra. Jag kunde inte ens få tag i chefen och säga att det inte gick. Det var då jag sa upp mig. Alla gör det – vid det laget fanns bara en person kvar i gruppen av alla som var där när jag började, säger Elin, som tillägger:

– Mot slutet satt jag och grät innan jag skulle jobba för att det var så hemskt. Jag är så glad att jag slutade.

GP har också pratat med Amanda, som jobbar på ett annat Espresso House på västkusten. Enligt henne tvingas hon och hennes kollegor ofta jobba övertid när kaféet ska stänga – utan att få betalt.

– Det pratas hela tiden om att det inte finns pengar att betala för den tiden vi arbetar. Men om jag är där och sliter vill jag ha lön för det, säger hon.

Platschefer upplever press uppifrån

En annan person som vill vara anonym skriver till GP om sina erfarenheter som platschef på Espresso House i Göteborg:

”Det jag läst att platschefer tagit bort timmar låter inte helt främmande. Jag förstår att chefer har gjort så för att undvika skäll från högre chefer för att man överstigit personalkostnader. Det är uppifrån problemen börjat och letat sig ner i leden. Platschefer är rädda att förlora jobben så de gör väl allt för att få stanna kvar."

Espresso House Sverigechef Stina Möller skriver i ett mejl till GP:

"Vi ser mycket allvarligt på det som framförts, inget av det som beskrivits är förenligt med hur vi på Espresso House ska arbeta. Vi jobbar stenhårt med att säkerställa att vi är en trygg och bra arbetsplats, och där är en ännu tätare dialog med HRF och Unionen viktig. Jag välkomnar därför att de besöker våra shoppar, det är så ett fungerande samarbete ska se ut.

Vårt största fokus nu är att agera och rätta till de brister som har uppmärksammats, och att lyssna in våra medarbetares feedback, ta till oss den och säkerställa att de får gehör så vi kan leva upp till att vara en trygg och bra arbetsplats för dem.”

Per Persson från HRF hoppas nu att ledningen ska visa att de faktiskt vill se en förändring.

– Deras bild överensstämmer inte med vad de anställda vittnar om. Det vill till en ganska rejäl kulturförändring inom bolaget, det blir upp till bevis för dem nu, säger han.

Elin och Amanda heter egentligen något annat.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.