”Att fossilt bränsle är på väg bort är i dag något av en självklarhet. Men det är ett spel med höga insatser att försöka hitta rätt” skriver GP:s ekonomikrönikör Torbjörn Isacson om alternativen till olja.
”Att fossilt bränsle är på väg bort är i dag något av en självklarhet. Men det är ett spel med höga insatser att försöka hitta rätt” skriver GP:s ekonomikrönikör Torbjörn Isacson om alternativen till olja. Bild: Anders Ylander

”Rätt” alternativ till fossila bränslen – ett spel med höga insatser

Medan värderingen av batteribolaget Northvolt exploderat, har det imploderat för det göteborgska vätgasbolaget Powercell. Även om möjligheterna med de nya teknikerna är stora, lär värderingarna pendla kraftigt även framöver.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

De senaste dagarna har varit hektiska för Northvolt. Förutom att det avslöjats att vd Peter Carlsson ska bli sommarpratare i P1, har batteribolaget fått in 23 miljarder kronor i en ny finansieringsrunda. Det innebär att både värderingen av företaget och storleken på de belopp som dragits in under senare år ökat dramatiskt.

Med det senaste kapitaltillskottet värderas Northvolt till nära 100 miljarder kronor. Så sent som i september i fjol tog Northvolt in drygt 5 miljarder kronor, vilket innebar att bolaget då värderades till cirka 32 miljarder kronor. Det var i sin tur mer än en fördubbling mot året innan.

ANNONS

LÄS MER:Här är Göteborgsbolagen som är nära drömvärderingen en miljard dollar

LÄS MER:Tro och hängivenhet slår verkligheten på börsen

Förutom att gamla storägare som Volkswagen, Scania, Goldman Sachs och Stena Metall finans har investerat även i den senaste omgången, har AP-fonderna 1-4 gått in med sammanlagt cirka 3,3 miljarder kronor via ett nybildat gemensamt riskkapitalbolag. Pressen har länge varit hård på tunga svenska institutioner, inte minst på AP-fonderna, att gå in i de ”gröna” mångmiljardprojekten i Norrland. Det internationella kapitalet dominerar kraftigt även efter den senaste rundan, och de fyra AP-fonderna kommer tillsammans bara att äga 3,4 procent av kapitalet.

Kapitaltillskottet ska hjälpa Northvolt att bygga ”världens grönaste batterier.” Men trots att bolaget redan har säkrat mångmiljardorder från flera fordonstillverkare, är det lite oklart när produktionen verkligen kommer igång. Det som sägs är senare i år. Sedan kommer det att dröja ytterligare ett par år innan produktionen är helt utbyggd.

Men samtidigt som värderingen av Northvolt formligen exploderat, har det under det senaste året gått i motsatt riktning för Göteborgsbolaget Powercell, som sysslar med den konkurrerande tekniken för bränsleceller. Sedan Richard Berkling tillträdde som ny vd vid årsskiftet har värdet på bolaget sjunkit med 40 procent till 10 miljarder kronor.

För den som varit med ett längre tag är aktien dock fortfarande en lysande investering, den är värd 30 gånger mer än vid introduktionen i december 2014.

ANNONS

Värderingen innehåller fortsatt också en hel del förhoppningar om framtiden. Vätgasbolaget nådde under fjolåret för första gången en försäljning på över 100 miljoner kronor. Men förlusten blev ännu högre än omsättningen. Det första kvartalet i år innebar en mindre ökning av omsättningen, men nya förluster.

LÄS MER:Bolag i Biskopsgården värderas till miljarder – kan förändra fordonsindustrin

LÄS MER:Göteborgstekniken som vill rädda planeten

Richard Berkling, som i våras även valdes till ordförande i IFK Göteborg, köpte visserligen nyligen sin första aktiepost i bolaget för 1,3 miljoner kronor. Men osäkerheten inte minst kring värderingarna av de här nya projekten är stor. Flera branschkollegor till Powercell, som tidigare gått starkt på aktiemarknaden, har på senare tid också rasat.

Att fossilt bränsle är på väg bort är i dag något av en självklarhet. Men det är ett spel med höga insatser att försöka hitta rätt.

Att det är lätt att trampa fel på pedalen visade inte minst AB Volvo för sex år sedan, när bolaget sålde alla sina aktier i det tidigare dotterbolaget Powercell, som då börsnoterats. Nu tror AB Volvo återigen på tekniken, och bygger tillsammans med tyska Daimler Europas största bränslecellsfabrik. Här är produktionsstarten ännu mer oklar än för Northvolt.

Scania var tidigare mer inriktat på vätgasdrift. Framöver är det främst batterifordon som gäller, bland annat genom delägarskapet i Northvolt där även flera tyska fordonstillverkare är med.

ANNONS

Teknikerna har båda sina för- och nackdelar på en rad områden, från pris och laddningskapacitet till hur energikrävande och miljövänliga de egentligen är.

Sannolikt kommer både vätgas och batterifordon att behövas för den omställning av fordonsindustrin som går allt fortare. Men man får räkna med fortsatt kraftiga svängningar och gupp för värderingarna av de olika bolagen.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS