Redan i november påtalade Konsumentombudsmannen i ett föreläggande att SAS ska återbetala resor som ställts in på grund av pandemin inom sju dagar.
LÄS MER:Hårt drabbade konsumenter under coronapandemin
Ändå har anmälningarna till Konsumentverket strömmat in, och baserat på dessa drar myndigheten slutsatsen att flygbolaget inte lever upp till detta. Därför inledde man på torsdagen ett tillsynsärende mot SAS.
– Vi ser i våra anmälningar att de förefaller vara sena med flera återbetalningar, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till DN.
Så här får du tillbaka dina pengar från flygbolaget
Kräv återbetalning hos flygbolaget (inte resebyrå). Gärna skriftligt, och via e-post går bra.
Kräv dröjsmålsränta om betalningen dröjer. Informera flygbolaget om att du kräver ränta från den dagen återbetalningen skulle ha skett.
Ta kontakt med Kronofogden om du inte får dina pengar. Ett betalningsföreläggande kostar, men även den avgiften har du som konsument rätt att kräva ersättning för av företaget.
Källa: Hallå Konsument
Senast den 3 februari ska SAS återkomma med siffror angående hur många kunder som fått vänta längre än sju dagar på återbetalning under december och januari.
Kommer Konsumentverket fram till att SAS brutit mot Konsumentombudsmannens föreläggande från november riskerar bolaget ett vite på en miljon kronor per månad som man inte lever upp till kraven.
Vitesföreläggandet sträcker sig från december och hela 2021 ut.
I december tvingades SAS betala en miljon norska kronor i böter för sin saktfärdighet med återbetalningar till kunder som fått sina resor inställda, enligt ett beslut hos norska Luftfartstilsynet.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.