Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När Volvos nya satsning M äter upp Sunfleet i höst kan bilpoolens kunder vänta sig dyrare hyror.  Bild: Robin Aron Olsson
När Volvos nya satsning M äter upp Sunfleet i höst kan bilpoolens kunder vänta sig dyrare hyror. Bild: Robin Aron Olsson

Dyrare hyrbilar väntar Sunfleetkunder

När Volvo Cars bilpool Sunfleet slås ihop med biltillverkarens nya satsning M i höst är det inte enbart dekalerna på Volvovagnarna som byts ut. Även bilhyran ser ut att öka kraftigt.

Att byta från bilpoolen Sunfleet till Volvo Cars nya bildelningstjänst M kan beroende på hur mycket du kör komma att kosta flera tusenlappar extra varje månad, visar GP:s genomgång, vilket även Dagens Nyheter rapporterat om. Detta trots att skillnaderna mellan jämförbara hyrpaket är små.

Skiljer tusenlappar i veckan

För den kund hos Sunfleet som behöver hyra en mindre suv (Volvo XC40) ett par gånger i veckan föreslås bilpoolens medelstora paket – en tjänst med ett veckopris om 2 899 kronor. Utöver det tillkommer en månadsavgift på 499 kronor och 1:25 kronor per kilometer upp till 30 mil. Som mest blir det 3 773 kronor för bilhyran.

Hos M får samma kund som vill nyttja en hyrbil för veckohandling och weekendresor, ett paket även kallat "Lagom", punga ut 5 990 kronor. Det inräknat medlemsavgiften om 195 kronor.

LÄS MER: Här är alternativen till bilköpet

Det innebär att Volvo M:s kunder betalar 2 217 kronor mer för det medelstora paketet, och då är inte priset om 2:50 kronor kilometer efter 30 körda mil inräknade, enligt prisuppgifter som DN tagit del av.

Prisskillnaderna är dock snart ett minne blott. För under hösten kommer nämligen Sunfleet integreras i bildelningstjänsten M, skriver bolaget i ett pressmeddelande där man uppmanar bilpoolens kunder att prova på den nya tjänsten.

"Det finns skillnader"

Volvo Cars-bolaget vill inte diskutera prisskillnaden, men pekar på att tjänsterna skiljer sig åt, enligt Dagens Nyheter.

– Det finns flera skillnader. Allt från den digitala upplevelsen till hur vi tar hand om kunder. Den största skillnaden mot Sunfleet är möjligheten att få en bil när och var du vill ha den, säger M:s pressansvarige Remy Ferber till Dagens Nyheter.

En som inte lockas av prissättningen i den nya bildelningstjänsten M är göteborgaren och tidigare Sunfleet-kunden Kajsa Ahlström. Beslutet att välja bort den andra Sunfleet följde på vad hon upplevde var smyghöjningar av bilhyran.

– Priset bara steg och steg och steg, vilket kändes omotiverat då vi inte fick någon förklaring till varför, säger Kajsa Ahlström, tidigare kund hos Sunfleet.

Tog bort V40 för dyrare bilar

Att Sunfleet har blivit dyrare på senare tid följer på bilpoolens beslut att plocka bort den populära mindre modellen Volvo V40 från garagen. Dessa har sedan ersatts med större, och inköpsmässigt dyrare modeller som XC40 och V60, båda med en högre hyra. Men för Kajsa var framförallt bristen på information som fick henne att lämna bilpoolen.

– Det som stör mig är att jag inte ens fick ett mejl om deras plan att byta ut V40-modellen, vilket också gjorde det svårt som kund att fatta ett riktigt och välinformerat beslut.

Letar andra alternativ

Att testa Volvos bilabonnemang M, som kostar ännu mer än Sunfleet är uteslutet, enligt Kajsa Ahlström. Hon letar nu istället efter lokala alternativ i Göteborg.

– Jag har inga planer på att använda mig av M om den tjänsten nu kostar mer än Sunfleet. Och när jag senast hyrde en bil vände jag mig till en traditionell uthyrare och det var billigare än Volvos bilpool. Ett annat alternativ för mig verkar vara lokala bilkooperativ, säger Kajsa Ahlström.

GP har sökt Volvo Cars-bolaget M för en kommentar.

LÄS MER: Bilkooperativen färre – kommersiella tar över

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.