Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

”Du måste ha rätt attityd”

Attityd och humor är viktig i dagens reklam, menar Toomas Tartu och gläds åt en internationellt uppmärksammad kampanj nu i vår.

Uppe på vinden vid Kungstorget vakar en stor svart designhäst över verksamheten på reklambyrån Momentum. Och det kanske behövs när det blir allt svårare där ute.

– Marknaden förändras snabbt. Det blir tuffare och tuffare, en allt hårdare konkurrens.

Vd Toomas Tartu på McCann-byrån Momentum sammanfattar läget för reklambyrån inför framtiden: Blodigt allvar och tävla.

Och kvittot för många svettiga timmar på vinden är när byrån tar skalper, som april-kampanjen för Libresse, med internationellt omtalad tv-reklam ”Shout” och gömda ”pink tickets” (rosa resevinster) ute i butikerna.

Det går dock inte att vila i succén för länge. Alla måste vara på tå, menar Toomas Tartu.

Men det gäller att vara ödmjuk när reklamen tar alltmer komplexa vägar.

– Vi har fler kanaler. Vår fördel är att vi samtidigt kan bygga varumärken och driva försäljning i butikerna. Ta ansvar för hela kedjan och alla kanaler.

Tempot ökar hela tiden, det som tidigare tog två dagar ska nu gå på två timmar.

– Det är brutalt, du ska jämt vara tillgänglig via smarta telefoner. Men det kanske inte alltid är bra att allting ska gå fort.

Vi sitter bland takåsarna med gedigna takstolar och smide, i röda stolar på parketten. Toomas Tartu konstaterar att det är mode i reklam med många retroförsök. Men det gäller att inte bli för stereotyp, göra för trött reklam.

– Reklam är underhållning, det går inte att vara för tråkig. Humor är viktig, att du har rätt attityd i budskapet.

Och numera ska kampanjer vara en längre kedja, från traditionell annonsering i tidningar till tv-filmer, appar och sociala medier.

– Det sker en överflyttning av pengarna från dagspress till tv, digitalt och socialt.

Momentum har många internationella kunder med kampanjer som sträcker sig ut över Norden och Europa. Men också några lokala, som Frölunda torg. Uppdraget är att lyfta ett torg i konkurrens med många andra köpcentrum. En kampanj som både gett ökad försäljning och besök.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.