Familjen Lyko har drivit skönhetsverksamheter sedan krigsflyktingen Frans Lyko öppnade sin första svenska herrfrisering i Vansbro i Dalarna 1956. 2003 lanserades hemsidan Lyko.se och idag är bolaget landets största e-handlare för hårvård, hudvård och smink. Det börsnoterade företaget omsatte 2018 nästan 933 miljoner kronor.
LÄS MER: Parfymgigant en av flera shoppingnyheter i Göteborgsområdet

Söker 15 nya anställda
På senare år har de också öppnat flera fysiska butiker, i regionen har de bland annat butik i Allum i Partille och utanför Kungsbacka. Nu öppnas även en butik i centrala Göteborg – rekryteringen av totalt 15 nya anställda, varav fyra frisörer, pågår just nu.
– Vi har under en längre period letat efter ett starkt butiksläge i Göteborgs innerstad och nu har vi hittat det. Femmanhuset med sina stora besöksflöden passar oss perfekt då vi har många trogna kunder i Göteborg som vi nu kommer att kunna möta irl (in real life reds. anm) i den nya butiken, säger Erica Wredberg, ansvarig för Lykos butiksverksamhet, i en skriftlig kommentar.
Lyko har tidigare öppnat ett liknande koncept på Kungsgatan i Göteborg. Det lades dock snabbt ned 2017.
Wredberg framhåller vikten av att nya butiken även innehåller en frisörsalong.
– Just frisördelen av vår verksamhet är en viktig del framåt för oss. Du kan klicka hem nästan allt på nätet idag, men i en salong kan kunden besöka oss och få en ny frisyr eller bli fönad inför festen, det är än så länge svårt att göra Online, säger Erica Wredberg.
LÄS MER: Här är jättarna som slåss om dina skönhetspengar
Utesluter inte fler Göteborgsbutiker
Butiken, på 200 kvadratmeter, ska enligt planen öppna i mitten av mars i år.
– Exakt datum kommunicerar vi när det börjar närma sig Grand opening, säger Erica Wredberg.
Lyko är inte ensamma i branschen om att satsa på fysiska butiker som ett komplement till den digitala affären. Tidigare i höstas öppnade till exempel e-handeln parfym.se, grundad av vänersborgaren Per Ejerhed, sin allra första fysiska butik på Frölunda Torg. Även Lykos största digitala konkurrenter på Sverigemarknaden, som Eleven.se och Skincity.se, har tagit steget och startat försäljning i fysiska lokaler.
Lyko utesluter inte heller att öppna fler butiker i Göteborgsområdet.
– Vi letar hela tiden efter de ultimata butikslägena, så om ytterligare sådana dyker upp i Göteborg, så kommer vi att öppna ytterligare butiker, säger Erica Wredberg.
LÄS MER: Ramona stänger bröllopsbutiken i Göteborg – efter 41 år
Bransch som omsätter 5 000 miljarder
Den globala skönhetsindustrin har växt ordentligt och väntas idag omsätta 532 miljarder dollar – drygt 5 000 miljarder svenska kronor – om året, enligt beräkningar från analysfirman Edited. Konkurrensen på marknaden är dock hård. Förutom flera digitala uppstickare har även stora etablerade aktörer, som H&M satsat stort på att sälja kosmetika. De senaste åren har de mindre renodlade skönhetsaktörerna också mött motstånd när e-handelsjättar som Zalando och Net-a-porter börjat sälja hudvård och smink.
LÄS MER: Stjärndesignern Lars Wallin bygger digitalt modehus – i Göteborg
LÄS MER: Butikerna som stängde 2019
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.