Diane von Furstenberg inleder designsamarbete med H&M

Nästa år släpper H&M Home en ny inredningskollektion i samarbete med designern Diane Von Furstenberg. Den internationella modeikonen är känd för sina mönster och färgsprakande kollektioner.
– Man vill som varumärke gärna dra fördelar av det andra märket man samarbetar med, säger Eva Ossiansson, marknadsföringsexpert.

ANNONS
|

Den belgisk-amerikanska designern är mest känd för sina klädkollektioner, men för H&M Homes kommer hon kommer bland annat att formge vaser, kuddfodral, plädar och doftljus. Kollektionen släpps någon gång under 2021.

– Hemmet är en plats som är både avslappnande och stärkande, där man verkligen kan ’äga’ en stil eller en känsla. Jag har en enda inredningsregel och det är att ditt hem ska spegla den du är. Jag vill att du ska kunna skapa en plats där du känner dig bekväm, samtidigt som den uttrycker din personlighet, säger Diane Von Furstenberg i en skriftlig kommentar.

LÄS MER:"Självklart ingen slump att Ikea lägger det just i dag"

LÄS MER:H&M kartlade anställdas mens – får sanktionsavgift på 35 miljoner euro

Lång historia av designsamarbeten

Det är inte första gången som H&M Home samarbetar med en designer, först ut var hypade amerikanska heminredningsdesignern Jonathan Adler förra året.

ANNONS

H&M gör också, varje höst, klädkollektioner tillsammans med kända modenamn som Sonia Rykiel, Kenzo och Moschino. Det första samarbetet skedde med modelegendaren Karl Lagerfeld 2004 – den klädkollektion sålde slut på bara en timme.

Även Ikea arbetar aktivt med designsamarbeten, de inledde nyligen ett med parfym- och designmärket Byredo.

Enligt Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, kallas detta för ”co-branding”, eller på svenska kort och gott varumärkessamarbete.

– Man vill som varumärke gärna dra fördelar av det andra märket man samarbetar med, förutom pengar kan det handla om att man säljer mer eller får medieutrymme, säger hon.

LÄS MER:Så slår göteborgarna mynt av Ikeas design-samarbete

LÄS MER:Gekås startar samarbete med Glenn Strömberg

Eva Ossiansson är varumärkesexpert vid Handelshögskolan i Göteborg.
Eva Ossiansson är varumärkesexpert vid Handelshögskolan i Göteborg. Bild: Nicklas Elmrin

Alla tjänar på att samarbeta

Att just H&M och Ikea använder sig av den här typen av designersamarbeten ser hon inte som förvånande. Det stämmer väl in på deras affärsidé.

– H&M har som grundläggande varumärkesidé att alla ska ha råd att klä sig eller inreda moderiktigt och trendigt, så är den här typen av samarbete möjliggör för kunderna att leva upp till det värdet. Likadant är det med Ikea. Där vill man att så många som möjligt ska ha råd att inreda sitt hem så fint som möjligt.

Och samarbetet har inte bara fördelar för designern och butiken utan även för kunderna, menar Eva Ossiansson.

ANNONS

– Som kund kan du känna dig lite utvald, kanske om du är medlem i kundklubben får du första tjing eller det blir en happening och en varumärkesupplevelse. Ofta får man köa för att få tag på det, men nu i coronatider är det svårt. Nu blir det väl mer till nätet, men det drar ofta kunder som en magnet, säger hon.

LÄS MER:Långa köer när lyxmärket och klädjätten släpper modekollektion

LÄS MER:De är rikast i världen

Finns några fallgropar

Det förekommer få nackdelar, men om Eva Ossiansson ska nämna något så är det risken med att något kan gå fel under tiden.

– Designern kanske gör något dumt och kunderna vill plötsligt inte associeras med den personen. Sen är kläder och inredning trendkänsligt, och om det säljer slut snabbt kan varorna fastna på en andrahandsmarknad.

En viktig fråga är att balansen av uppmärksamheten är jämnt fördelad mellan butik och designer, annars kan det bli problematiskt då en tjänar mer på samarbetet än den andra.

– Det var exempelvis fallet vid ett samarbete mellan Jean Paul Gaultier och Lindex, då blev fokus väldigt mycket på designern och butikskedjan hamnade i skymundan, säger Eva Ossiansson.

LÄS MER:Pernilla Wahlgren i designsamarbete med Gekås Ullared

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS