De vill stöpa om hundbranschen

Hunden finns i vart sjätte hem – och behandlas oftast som en familjemedlem. Men Mats Bengtsson och Ida Nilsson tycker inte att hundprodukterna har hängt med i utvecklingen. De bestämde sig för att göra något åt saken – och startade Shiro & Malou.

ANNONS
|

Relationen till hunden har förändrats radikalt det senaste decenniet, i alla fall bland många hundägare i städerna.

– Hunden är en del av familjen idag. Den följer med överallt, på jobbet och på krogen. För många är den lika självklar som ett barn, säger Ida Nilsson.

Hon började fundera över det här, och såg samtidigt ett behov av nya, hundrelaterade produkter. Hon tyckte inte att designen på hundprylarna hade hängt med sin tid.

Ungefär samtidigt, runt 2015, bodde Mats Bengtsson i USA och såg hur mycket större utbudet av hundprylar var där.

– Det var helt annorlunda, produkter för hundar har i USA en lika självklar plats som produkter för barn. Men i Sverige är det fortfarande vanligast att gå till en Zoobutik och köpa en hundsäng, ofta i grälla färger i något blankt material som ser ut att vara till för att kunna spolas av med slang, säger han.

ANNONS

Mats Bengtsson och Ida Nilsson såg en lucka på marknaden.

– Intresset för inredning i Sverige har bara växt de senaste åren. Varför ska då en hundsäng vara så ful? säger Ida Nilsson.

Startade med hundsäng

I slutet av 2016 startade de Shiro & Malou, med en hundsäng som huvudprodukt. Sängarna är gjorda av möbeltyger och är i stilren design. Marknadsföringen fick redan från början en central roll i bolaget.

– Vi vill få fram en familjär känsla, vara nära våra kunder. Vi förstod tidigt hur viktigt det var med sociala medier och bra bilder. Vi knöt till oss en duktig fotograf och lägger mycket tid just på bilderna – men det är inte helt enkelt att jobba med hundar som modeller, säger Ida Nilsson.

Alldeles i början nådde de ut genom att vara med på mässor, som My dog i Göteborg och på Falsterbo Horse Show. Men snart märkte de att ryktet om hundsängarna spreds i sociala medier och genom kunder.

– Det är rekommendationer från mun till mun. Våra kunder lägger gärna upp bilder på sina hundar och våra produkter, något som gör oss lika glada varje gång, säger Ida Nilsson.

Ida och Mats jobbade från starten med influencers och fick på så vis ett surr kring sina hundsängar. Produkterna säljs bara på nätet, delvis för att undvika mellanhänder och för att hålla nere priserna. Sängarna tillverkas i en fabrik Italien, som också hjälper till med designutveckling.

ANNONS

Sedan starten har sortimentet utvecklats, även om basen fortfarande är just hundsängen.

– Nu har vi till exempel koppel, leksaker och matskålar. Matskålar står ju framme, och då är det ju roligt om de är fina, säger Ida Nilsson.

Låter som en hipsterkrögare

När Ida Nilsson berättar om Shiro & Malous hundgodis låter hon som vilken hipsterkrögare som helst.

– Det är tillverkat av svenskt, närproducerat kött, lammen betar på Gotland och innehåller inga tillsatser. Vi är noga med hållbarheten i våra produkter. Vi har naturligt garvat läder i koppel och halsband och våra leksaker är gjorda av överblivna spillbitar.

Många måste ju tycka det är knasigt att hundar ska ha designade sängar och snygga matskålar. Vad säger ni om det?

– Vi möter det en del, men inte så mycket som man skulle kunna tro. De som har den åsikten är sällan själva hundägare så det förstår inte behovet. De tillhör heller inte vår målgrupp.

Ida och Mats är inte ensamma om att ha fått upp ögonen för hunden. Till exempel säljer H&M numera hundkläder, små tröjor och täcken i sobra färger och moderiktiga detaljer.

– De gör kläder till små hundar. Vi gör inga kläder, men det vi gör ska passa alla hundar, inte bara de minsta.

ANNONS

Att starta och driva företag tycker Ida Nilsson och Mats Bengtsson har varit både roligt och stimulerande.

– Det gäller att slänga sig in i det, göra det helhjärtat och våga satsa. Det är en lång väg innan man lanserar en produkt och då behöver man vara lite risktagande, säger Mats Bengtsson.

Mats och Ida har valt att inte sälja andras varumärken, utan börja från grunden.

– Det finns inte så många kända varumärken när det kommer till hundprylar, och det vill vi bygga.

Logistiken komplicerad

Allt har inte gått som de tänkt sig. Logistiken är ett exempel, något som varit mer komplicerat än de trodde från början.

– Våra produkter är skrymmande, de skickas från fabrik till oss och sedan från oss till kund. Nu i höst kommer vi att göra en stor logistikförändring som i praktiken innebär att vi skickar mindre luft, säger Mats Bengtsson.

I höst väntar fler utmaningar. Då ska bolaget gå in i Norge, följt av Danmark, Finland och Tyskland.

– Vi vet att det finns ett intresse – förra året sålde vi till 13 länder. Vi kommer att kopiera det koncept vi har och försöka vara så lokala som möjligt, även om vi skickar produkterna från Sverige. Just Norge är lite krångligt eftersom de inte är med i EU och därför har vi har startat ett separat bolag där.

ANNONS

Än så länge är Shiro & Malou helt finansierat av eget kapital.

– Vi är inte ute och letar kapital, men om vi skulle få ett erbjudande får vi ta ställning till det då, det beror på hur det ser ut och är svårt att svara generellt på, säger Mats Bengtsson.

Shiro & Malou

Omsättning 2018: 1,2 miljoner kronor. I år förväntas omsättningen landa på 3 miljoner kronor.

Vinst före skatt 2018: cirka 10 000 kronor

Finansiering: Egen finansiering

Huvudkontor: Göteborg, Högsbo

Antalet anställda: En person som jobbar med marknadsföring. Lagerhanteringen sköts av ett annat bolag.

Grundare: Ida Nilsson och Mats Bengtsson

ANNONS