Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

De vänder upp och ner på modebranschen

E-handelns framfart har ritat om modeindustrins karta i grunden. Göteborgsföretaget Atacac designar plagg i 3D-program – och tillverkar dem i ateljén på Ringön på en dag.
– Jag tror att vi i framtiden kommer att se mer av skräddarsytt, där du gör din utprovning på en 3D-representation av din kropp, säger medgrundaren Jimmy Herdberg.

Att förklara vad modeföretaget Atacac gör låter sig inte göras i få meningar. Företaget har vänt upp och ner både på designprocess, tillverkning och hur ett köp går till. Jimmy Herdberg, som grundat bolaget tillsammans med Rickard Lindqvist, har en bakgrund som digital designer. Bägge upphovsmännen har hela tiden utgått från hur man kan jobba mer kreativt genom att digitalisera.

– Vi har egentligen ändrat på alla delar av processen. Vi har tänkt igenom hur plagg tillverkas och med hjälp av digitalisering sett en rad fördelar både för slutkonsumenten, företaget och miljön, säger Jimmy Herdberg.

För det första sker själva designen av plaggen i 3D-program. På så vis blir man av med steget att göra flera fysiska prover av varje plagg, något som sparar mycket utvecklingstid. Atacac har dessutom en egen ateljé och syfabrik på Ringön, så testplagget kan tillverkas samma dag som det designas.

– Vår designprocess kan starta på morgonen och vi kan ha ett färdigt fysiskt plagg på eftermiddagen. Den processen tar vanligtvis ett halvår. Klädindustrin har börjat att ta efter och förstå fördelarna med att designa digitalt, men det är fortfarande få som har en egen fabrik eller egen ateljé, säger Jimmy Herdberg.

Medgrundaren Jimmy Herdberg hade inte möjlighet att vara på plats när GP besökte ateljén på Ringön – men här är hans avatar. Bild: Nicklas Elmrin
Medgrundaren Jimmy Herdberg hade inte möjlighet att vara på plats när GP besökte ateljén på Ringön – men här är hans avatar. Bild: Nicklas Elmrin

Ny affärsidé kan sätta stopp för reorna

Han menar att det skulle göra stor skillnad även för större modeföretag utan egen fabrik att designa digitalt.

– Det gör det enklare att arbeta med fabriken, du kan skicka ett mönster i 3D så att de verkligen kan se hur ett plagg ska bli i slutändan.

Atacacs mönster går även att ladda ner för den som hellre vill sy plagget själv.

Att arbeta digitalt och nära sin produktion gör även att man blir snabb i vändningarna. Om Jimmy Herdberg och hans kollegor vill designa något som är väldigt trendigt just nu, så kan det ske precis när trenden är som störst.

– Som de stora företagen jobbar just nu så gör man en gissning vad som kommer att vara trendigt om ett och ett halvt år. Då är det stor chans att man gissar fel, och ju mer man gissar fel desto mer måste man rea bort eller göra sig av med på annat sätt, säger Jimmy Herdberg som menar att en situation som coronaepidemin gör saken ännu svårare – de plagg som är beställda för ett år sedan fortsätter att levereras, även om konsumenten shoppar mindre just nu.

– För oss blir det inte ett problem, vi har inte beställt några kläder så vi kan anpassa oss efter hur läget är just nu.

"Hela branschen kommer att behöva tänka om, särskilt den här krisen har visat att den är uppbyggd på en ganska skör modell. De flesta företagen har sett fallande vinster i några år, jag tror att krisen blir en enorm katalysator. Vi börjar märka att fler och fler företag hör av sig till oss och vill diskutera hur man kan hitta andra sätt att göra saker. Det kommer att explodera.” säger medgrundaren Jimmy Herdberg. Bild: Nicklas Elmrin
"Hela branschen kommer att behöva tänka om, särskilt den här krisen har visat att den är uppbyggd på en ganska skör modell. De flesta företagen har sett fallande vinster i några år, jag tror att krisen blir en enorm katalysator. Vi börjar märka att fler och fler företag hör av sig till oss och vill diskutera hur man kan hitta andra sätt att göra saker. Det kommer att explodera.” säger medgrundaren Jimmy Herdberg. Bild: Nicklas Elmrin

Provar plagg på 3D-avatarer

Atacac håller inga lager av kläder som de hoppas ska sälja slut, utan även försäljningsprocessen är omvänd. Företaget säljer kläderna först och tillverkar dem sedan. Även prismodellen följer en egen linje där de blir billigare om kunden beställer tidigt, och dyrare över tid. Ungefär som en tåg- eller flygbiljett. För den som vill prova plagget innan det finns fysiskt, erbjuds även virtuell utprovning. Med hjälp av ett kundmöte och ett måttband får kunden en 3D-avatar av sig själv som kan prova kläder innan de producerats.

Fakta Atacac

Bolaget grundades av Jimmy Herdberg och Rickard Lindqvist och har i dag 10 anställda.

Atacac gör två kollektioner per år där de släpper ett plagg i veckan till förbeställning.

Samarbetar med clo3d.com kring 3D-programvara och med företag som Puma, Salomon och Specialized kring innovation.

Att designa, sy och sälja kläder är dock inte hela Atacacs affärsidé – en växande del av verksamheten handlar om att hjälpa andra modeföretag som vill bli mer digitala.

– Det utgör nästan hälften av vår verksamhet i dag. Vi har inga externa finansiärer utan vi finansierar det vi gör genom att hjälpa andra företag att digitalisera sig. Det är en del av vår vision, att hjälpa andra att ställa om. Nu är det många som har börjat att designa digitalt, men det är ungefär där man är – man tar inte vara på resten av fördelarna ännu. Det tar tid för stora företag att ställa om.

Klä dig virtuellt, för ett digitalt möte

Vi lever allt mer av våra liv i den digitala världen, och i och med rådande epidemi även en större del av våra arbetsliv. I framtiden tror Jimmy Herdberg att vi kanske klär oss lika mycket för det virtuella livet, som det fysiska.

– Jag tror att vi i framtiden kommer att se mer av skräddarsytt, där du gör din utprovning på en 3D-representation av din kropp. Då kan du även klä dig virtuellt, till exempel till ett digitalt möte men du kan även få dem till den fysiska världen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.