Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Emelie Andersson och Cecilia Grenemark. Efter en del brainstormande landade de i nätverket Women´s Startup Club. Bild: Lisa Thanner
Emelie Andersson och Cecilia Grenemark. Efter en del brainstormande landade de i nätverket Women´s Startup Club. Bild: Lisa Thanner

De får fram unika siffror om jämställdhet inom startupbranschen

I startupbranschen är det ofta snabba beslutsvägar och press på lönsamhet – vilket gör att frågor om organisationskultur och jämställdhet kan halka ner på priolistan. Womens startup club vill underlätta för frågan att tas upp.

På den svenska startupscenen är det främst män som både startar, driver, arbetar och investerar i de nya företagen. Något som sätter en prägel på kulturen i många fall. Det menar initiativtagarna till nätverket Women´s startup club, som vänder sig till kvinnor som driver eller arbetar i ett västsvenskt startupföretag.

– Inte sällan blir det så att man rekryterar från sitt nätverk, som ofta består av andra män, och en viss typ av kultur bara rullar på. Då får man också homogena företag, en startup ska innovera framtiden med sina idéer och då behöver man många perspektiv i gruppen. Sedan är ledningsgrupperna ofta manliga, så besluten fattas inte i en diversifierad grupp, vilket spiller över på resten av bolaget, säger Cecilia Grenemark, som är en av initiativtagarna tillsammans med Emelie Andersson.

Liknande tankar

De jobbar båda på ett göteborgskt startupföretag, fraktbokningstjänsten Sendify. Cecilia var tidig in i bolaget, och när Emelie började förra året fann de snart ett gemensamt engagemang i jämställdhetsfrågan. Bägge hade liknande tankar som de ville omsätta i något konkret. Efter en del brainstormande landade de i nätverket Women´s Startup Club.

– När vi pratade med andra kvinnor som jobbar på startups i Göteborg, insåg vi att det finns ett stort behov av att dela med sig av erfarenheter och att få praktiska tips på hur startups kan jobba med jämställdhet, säger Emelie Andersson.

I januari i år lanserade de sitt koncept, som tagit fasta på att få fram konkreta strategier för mer jämställda arbetsplatser. Varje möte har ett tema och inför träffen går en anonym enkät ut till alla deltagarna. På så vis får man inför mötet en nulägesanalys, som blir till underlag för en workshop på mötet.

– Då kan vi visa kvantitativt att ’såhär ser det ut på startups i Göteborg och så här svarar kvinnorna som arbetar där’. Allt är anonymt, så vi pekar inte ut något specifikt företag. Sedan har vi en dragning om ämnet i början av varje möte och presenterar insikterna från enkäten, för att sedan ha en mer kvalitativ diskussion, säger Cecilia Grenemark.

Som exempel på siffror som kommit fram i enkäterna kan nämnas:

• 92 % anger att de arbetar på ett startup som är grundad av män.

• 8 % anger att de har mixade team som grundare.

• 57% upplever att det finns en skillnad i hur män och kvinnor pratar om och visar upp sitt arbete på startupen de arbetar på.

• 48 % upplever att det finns en skillnad i hur män och kvinnor uppfattas när man pratar om eller visar upp sitt arbete.

Konkreta tips

Efter varje meetup skickas en sammanfattning och analys av vad som framkommit ut till deltagarna, och till denna kopplas en rad konkreta tips.

– Att dela med sig av kunskapen är en jätteviktig del för att företagen själva ska inspireras att jobba med jämställdhet, säger Emelie Andersson.

– Det går ofta väldigt snabbt på startups, allt ska hända på samma gång. Det är högt tempo, stora krav på lönsamhet och höga krav på arbetsgruppen – då hamnar både jämställdhet och organisationskultur längre ner på priolistan, säger Emelie Andersson. Bild: Lisa Thanner
– Det går ofta väldigt snabbt på startups, allt ska hända på samma gång. Det är högt tempo, stora krav på lönsamhet och höga krav på arbetsgruppen – då hamnar både jämställdhet och organisationskultur längre ner på priolistan, säger Emelie Andersson. Bild: Lisa Thanner

Sedan starten i januari i år, har nätverket växt stadigt. Ett bevis på att konceptet är både efterlängtat och fungerar.

– Vi startade i januari och har redan över sjuttio personer som visat intresse för vårat nästa event. Det visar att vi är relevanta. Genom våra enkäter får vi även fram unika siffror och värdefull info som startupsen kan jobba vidare med. Att hjälpa till att ta fram det underlaget känns som det verkligt stora värdet, säger Emelie Andersson.

Ojämställda ledningsgrupper är ett problem för många företag, men startups skiljer sig på flera punkter från ett stort, etablerat företag. Inte minst i kraven på att bevisa affären, och snabbt komma till lönsamhet.

– Det går ofta väldigt snabbt på startups, allt ska hända på samma gång. Det är högt tempo, stora krav på lönsamhet och höga krav på arbetsgruppen – då hamnar både jämställdhet och organisationskultur längre ner på priolistan, säger Emelie Andersson.

Kan det vara svårt att lyfta dessa frågor på ett företag med en liten personalgrupp?

– Det kan det absolut vara, det är ofta litet och familjärt, särskilt i början. Därför tror jag att det är viktigt att ha ett större kollektiv i ryggen när man pratar om problemen, man behöver inte peka ut någon, utan istället säga att detta har vi pratat om i nätverket och dessa insikter fick vi, säger Cecilia Grenemark.

Presterar bättre

Jämställdhet är inte bara en värderings- eller kulturfråga. Forskning visar att jämställda företag presterar bättre, och ett allt för homogent företag är i dag ofta inte eftersträvansvärt. Cecilia Grenemark menar att det trots allt är pengarna som styr – något som talar för en ökad jämställdhet, snarare än emot.

– Alla rapporter i ämnet säger att det går bättre för företag som jobbar med jämställdhet och är diversifierade. Det gynnar även bolagen. I längden skjuter man sig i foten om man inte jobbar med detta. Medarbetare som trivs tenderar att prestera bättre.

Women´s Startup Club startade I januari 2019.

På det senaste eventet medverkade 30 kvinnor från 11 olika startups, och inför nästa tillfälle har över 70 kvinnor visat intresse för att delta.

Bara en procent av det riskkapital som investeras i svenska startups går till kvinnliga grundare, enligt en granskning gjord av Dagens Industri.

Enligt en undersökning av Atomico anser 90 % av tillfrågade inom Europas startupscen att diversifierade team är fördelaktigt för företaget (The State of the European Tech, 2018).

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.