Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Två personer deklarerar, en via i Pad, en med deklaration på papper.
Två personer deklarerar, en via Ipad, en med deklaration på papper. Bild: Lisa Thanner

Dags att deklarera 2021: stor guide med alla datum

Nu öppnar Skatteverket snart sin e-tjänst för att deklarera digitalt. Här är allt du behöver veta om viktiga datum, återbäring och avdrag för att göra din deklaration så smidig som möjligt.

Vilket datum kan man börja deklarera?

Startskottet för Skatteverkets e-tjänst för deklaration öppnar den 16 mars, men det är inte dumt att vara väl förberedd till den årliga ekonomiska redovisningen.

De som e-deklarerar via sina digitala brevlådor, som Kivra, till exempel, kommer att få sina deklarationer redan den 3 mars. De som vill göra sin deklaration på papper får vänta tills mitten på mars, när den ska komma in i den fysiska brevlådan.

LÄS MER: Digital brevlåda kan snabba på skatteåterbäringen

LÄS MER: Så skaffar du en digital brevlåda

LÄS MER: Nu vill Skatteverket att du ska swisha

När är sista datum för deklarationen?

Tisdagen den 30 mars 2021 är allra sista dagen för att godkänna en digital deklaration, utan ändringar eller tillägg, för att kunna få skatteåterbäring i april.

Senast måndagen den 3 maj 2021 ska du ha lämnat deklaration för inkomståret 2020. Den som har sålt en bostad, värdepapper eller är företagare ska lämna en bilaga tillsammans med deklarationen. Vilken bilaga som ska lämnas framgår av e-tjänsten eller deklarationsblanketten.

Vem ska deklarera?

Alla som har fått en deklaration skickad till sig ska deklarera, antingen via post eller digitalt. I vissa fall ska du deklarera trots att du inte har fått någon deklaration.

Det gäller ifall du exempelvis tjänat mer än 19 670 kr under 2020.

Om du vet med dig att en deklaration är på väg logga in på Mina sidor på Skatteverket.

Hur ska man deklarera?

Deklarerar gör man genom att gå igenom sin deklarationsblankett och se så att alla uppgifter stämmer.

Skatteverket har information om de flesta av dina inkomster. Från din arbetsgivare, bank och försäkringskassa. De uppgifterna är redan ifyllda på din deklarationsblankett. Om allt är korrekt så kan du snabbt godkänna deklarationen med BankID i Skatteverkets e-tjänst eller app.

Du kan deklarera på flera olika sätt: i Skatteverkets app, e-tjänsten, sms, ringa eller på papper.

Ska man göra reseavdrag men inga andra ändringar kan man göra det i appen, e-tjänsten eller på pappersblankett.

Den som ska lämna en bilaga på grund av bostadsförsäljning eller värdepappersförsäljning kan göra det i Skatteverkets e-tjänst eller på pappersblankett.

Två personer skålar i champagne.
Två personer skålar i champagne. Bild: Martina Holmberg / TT

När kommer skatteåterbäringen?

Den 7 till 9 april betalar Skatteverket ut skatteåterbäringen till dem som godkände sin deklaration digitalt senast den 30 mars.

De som lämnade in sin deklaration senast den 3 maj får sin skatteåterbäring den 8 till 11 juni.

För att få dina skattepengar insatta direkt till ditt konto anmäler du det snabbast och säkrast via Skatteverkets e-tjänster Skattekonto och Inkomstdeklaration. Det tar normalt tre dagar.

Hur betalar man kvarskatt?

Den som betalat för lite i skatt får däremot kvarskatt och den ska betalas in på ditt skattekonto.

Man väljer själv om man vill dela upp betalningen eller betala allt på en gång.

Man kan betala både med Swish eller bankgiro.

Skälen till kvarskatt kan vara flera: du kan ha haft flera arbetsgivare, eller inkomst från Försäkringskassan eller pensionsutbetalningar, som kan ha dragit för lite skatt.

Eller så kan du ha haft kapitalinkomster från fonder och aktier, som ska beskattas.

12 november 2021 är sista dagen att betala kvarskatt.

Hur gör man reseavdrag?

Nära en miljon människor gör varje år avdrag för resor, men väldigt många gör fel, konstaterar Skatteverket och har skapat Skatteverkets beräkningshjälp för reseavdrag, där man kan göra sina egna beräkningar.

Grundreglerna för reseavdrag är:

• Avståndet mellan din bostad och arbetsplats måste vara minst fem kilometer.

• Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste regelmässigt vara minst två timmar.

• Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Vilka avdrag ska man ha koll på?

1. Ränteavdraget. På räntor upp till 100 000 kronor, minskas din skatt med 30 procent av ränteutgiften. För räntor på över 100 000 kronor är skattereduktionen 30 procent av 100 000 kronor plus 21 procent av den del av underskottet som överstiger 100 000 kronor.

Om det är ett par som står som gemensamma låntagare, kan det vara bra att fördela avdraget om någon skattat mindre under året.

2. Du kan ha rätt att göra rotavdrag på 30 procent av arbetskostnaden när du anlitat någon för arbete i hemmet. Och man kan också ha rätt till rutavdrag på 50 procent för hushållsnära tjänster. Man kan max dra av 50 000 kronor per år.

3. Vinster och förluster på aktier/fonder

När man säljer aktier, fonder eller andra noterade värdepapper som man har i en aktiedepå, ska du betala 30 procent skatt på vinsten. Den skatten kan kvittas rakt av mot förlustförsäljningar före årsskiftet.

De som sparar i investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring får istället en schablonbeskattning på hela innehavet, och betalar inte skatt vid försäljning. Men man kan inte göra förlustavdrag med ISK.

Många tycker att deklaration för bostadsförsäljning är krångligt. Skatteverket har skapat en guide till hjälp.
Många tycker att deklaration för bostadsförsäljning är krångligt. Skatteverket har skapat en guide till hjälp. Bild: Anders Ylander

Hur deklarerar man en bostadsförsäljning?

När man har sålt en bostad ska du deklarera försäljningen. Det gäller alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Här är Skatteverkets guide som hjälper till med beräkningen vid en bostadsförsäljning.

Om man gått med vinst på bostadsförsäljningen ska man skatta för den. Vinstskatten för privatbostäder är 22 procent.

Man får dra av för renoveringar och förbättringar som gjorts de senaste fem åren före försäljning, och som höjt värdet med minst 5 000 kronor under ett kalenderår. Inga avdrag medges för nya bostäder.

Hur fungerar uppskov på reavinstskatten vid bostadsförsäljning?

Om du sålt din gamla bostad med vinst och köpt en ny som du flyttat in i kan du få uppskov på reavinstskatten. Det betyder inte att du slipper att betala skatt, utan att du kan skjuta upp att betala hela eller delar av vinsten.

Från 2008 har man årligen fått betala en så kallad uppskovsränta på 0,5 procent på den uppskjutna vinstskatten.

Från 1 januari 2021 tas uppskovsräntan bort, och det kommer inte längre att kosta något att skjuta på beskattningen.

De nya reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov från och med deklarationen som du lämnar 2022. För vissa som sålt sin bostad med vinst från 2014 till 2019, kan det löna sig att begära omprövning i Skatteverkets kommande e-tjänst.

Bland rutavdrag hamnar flytthjälp i topp.
Bland rutavdrag hamnar flytthjälp i topp. Bild: ERIK MÅRTENSSON / TT

Hur deklarerar man rot-avdrag och rut-avdrag?

De utbetalningar som Skatteverket gjort till den du anlitat för rot- och rutarbete hos dig under året, förifylls på din deklaration året efter.

Det är när du godkänner din deklaration som du begär ditt rot- eller rutavdrag, så dubbelkolla att avdraget stämmer för det är du som köpare som är ansvarig.

Man får bara avdrag för arbetet, inte för material. Så spara kvitton och fakturor på allt du själv köpt in.

Hur gör man avdrag för hemmakontor?

Under coronaåret 2020 har många arbetat hemma i sina bostäder och funderar säkert på om man kan göra avdrag för det. Men Skatteverket är mycket restriktivt med avdrag för arbetsrum i hemmet.

För att det ens ska vara aktuellt får arbetsgivaren inte tillhandahålla en arbetsplats. Det ska finnas ett klart behov av ett arbetsrum i bostaden, och det får enbart ha använts för arbete och får inte heller ingå i bostadsutrymmet.

Bostaden måste vara större än vad som hade krävts om du inte hade varit tvungen att ha ett arbetsrum.

Vad gör jag om något är fel i deklarationsblanketten?

Kontrollera att uppgifterna stämmer i deklarationen med dina löneutbetalningar. Om det är fel eller något saknas, kontakta arbetsgivaren, Försäkringskassan eller a-kassan så fort som möjligt, så att de kan rätta uppgifterna i din deklaration.

Hur får man anstånd med deklarationen?

Om man inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Du ansöker enklast om anstånd på Mina sidor. Ansök senast den 3 maj, eller ring till Skatteverket på 0771-567 567.

Vad är förseningsavgift?

Den som inte lämnar in sin deklaration i tid den 3 maj 2021, riskerar att få betala 1 250 kronor i förseningsavgift, om man inte fått anstånd med sin deklaration.

Dödsbon måste också deklareras.
Dödsbon måste också deklareras. Bild: Birgitta Lindqvist

Hur ska man deklarera ett dödsbo?

Detta är en vanlig fråga hos Skatteverket, och kan ibland vara tung att ta itu med för de närmast sörjande. När någon avlidit är det delägarna i dödsboet, det vill säga de närmast anhöriga, eller ett utsett ombud, som är ansvariga för att dödsboets deklaration kommer in i tid. Dödsboet ska lämna inkomstdeklaration för det år som dödsfallet inträffat. Deklarationen ska undertecknas av alla dödsbodelägare.

Källor: Skatteverket, Kivra, Svensk Fastighetsförmedling

Vilka datum för deklarationen måste man ha extra koll på?

25 februari är sista dagen att skaffa sig en digital brevlåda, som Kivra, i vilken du kan få din deklaration tidigare.

3-9 mars kommer deklarationen till din digitala brevlåda.

16 mars öppnar Skatteverket sin e-tjänst för deklaration, under samma period skickas deklarationsblanketter på papper ut.

30 mars, sista dagen att godkänna sin deklaration digitalt.

3 maj, sista dagen att deklarera.

7-9 april skatteåterbäring till dem som deklarerat senast 30 mars.

8-11 juni skatteåterbäring till dem som deklarerat senast 3 maj.

12 november, sista dagen att betala kvarskatt.

Källa: Skatteverket

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.