Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Black Friday kommer innebära stort tryck, och nytt försäljningsrekord, för handeln. Bild: Jon Olav, Nesvold

Därför vinner köphetsen alltid över samvetet

Black Friday är bara timmar bort. Och trots att motrörelser växer fram kommer folks köphets i slutändan stå som vinnare, då man tror på nytt försäljningsrekord i år.
– Den stora massan av konsumenter växer mest, säger John Magnus Roos.

Han är forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap på Göteborgs universitet och menar att den här veckan är speciell ur ett konsumtionsperspektiv. Detta sedan Svensk Handel under tisdagen meddelade att årets julklapp är det återvunna plagget.

Motrörelser

– Det är väldigt intressant att vi ser ut att gå mot ett nytt försäljningsrekord i handeln, samtidigt som motrörelserna också växer, säger John Magnus Roos.

Ett exempel på en motrörelse är White Monday, initierat i fjol av Henning Gillberg, som även driver Repamera – ett bolag som lagar trasiga kläder för att minska klädsvinnet.

– Det handlar om att ta fokus från Black Friday. White Monday är inte mot konsumtion, men vi ifrågasätter nykonsumtionen. Handeln kan fortsätta växa utan att vi nyproducerar saker, säger han.

Initiativet stöds av flera företag och organisationer, däribland Naturskyddsföreningen och Blocket. Men Henning Gillberg vill nå ännu längre.

– Börjar de stora jättarna också ta större ansvar i hållbarhetsfrågor kommer det innebära bättre kvalitet. H&M säger att de ska vara helt cirkulära till år 2030. Med White Monday knuffar vi dem i rätt riktning.

Växande rörelser

Intresset för både White Monday, som inföll i måndags, och Black Friday växer alltså. Men till sist segrar alltid konsumtionen, enligt John Magnus Roos.

– De som ställer upp på motrörelserna utgör en halv procent av befolkningen. Den stora massan av konsumenter växer mer, vilket gör att vi kan gå mot rekord. I fjol ökade försäljningen med 45 procent till 5,3 miljarder kronor. I år pekar mycket på att det blir sex miljarder. Det kan vi sätta i relation till att en "normal dag" så säljer handeln för drygt två miljarder kronor.

Hur är det försvarbart när vi ska bli mer miljövänliga och hållbara?

– Vi drivs av ekonomiska beslut, det är fullt normalt. Nu har man råd att köpa grejerna. Men det handlar också mycket om att rättfärdiga det vi gör. Om man köper en tvätt- eller diskmaskin, så kallade sällanköpsvaror, kan man motivera det med att man ändå tänkt göra det och passar på när priset tillåter, säger John Magnus Roos.

Blir vi lyckligare av shoppingen?

– Vi vet att människor tror sig bli lyckligare av att konsumera. Men vi vänjer oss fort vid de här sakerna, så efter några veckor är det som tidigare.

– Vad som är de verkliga fynden är svårt att svara på, för det handlar främst om vad kunderna upplever är billigare. Tron hos konsumenterna är det som styr köpbeteendet.

Vad köper vi helst?

– Hemelektronik och kläder går bäst. Vi rättfärdigar uppgraderingar i hemmet för att få lite bättre saker i hemmet, men som inte är värt att lägga ordinarie pris på, säger John Magnus Roos.

Lågkonjunktur i sikte

Black Friday fick ett brett genomslag runt om i Sverige efter finanskrisen för tio år sedan. När nästa lågkonjunktur står för dörren kommer det slå mot Black Friday.

– Under 2008 och 2009 när konsumtionen stagnerade började man prata om det nya normala som innebar att vi skulle ha en mer hållbar konsumtion. Sedan fick vi möjlighet att låna pengar, och då drog det igång igen, säger John Magnus Roos och tillägger att man först inte visste om shoppingdagen skulle fungera:

– När Black Friday kom till Sverige var handlarna oroliga över att det skulle slå på julhandeln. Men det kan konstateras att Black Friday i kombination med julhandeln är en bättre affär för handeln än enbart julhandeln.

Black Friday och motrörelserna

Black Friday infaller på en amerikansk klämdag efter Thanksgiving och är landets största dag för konsumtion med många nedsatta priser i handeln.

Samma dag firas även En köpfri dag världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Det är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över, och visa på alternativ.

White Monday är ett svenskt initiativ för återbruk som stöds av bland annat Naturskyddsföreningen och WWF. Ett av kraven som samarbetsparterna behöver uppfylla är att de inte deltar i Black Friday.

På tisdag infaller dessutom Giving Tuesday där tanken är att man ska skänka pengar till välgörenhet och ge tillbaka till samhället. I fjol skänktes totalt 168 miljoner dollar, motsvarande 1,4 miljarder kronor, globalt under dagen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.