Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Rockstjärna – som få andra entreprenörer i näringslivet har Petter Stordalen lyckats vara ett eget varumärke som samtidigt lyfter hotellen han driver. Här framför ett av flaggskeppen: Posthotellet i Göteborg. Bild: Serneke, Nicke Johansson, Adore Adore / Erséus Arkitekter

Därför växer Stordalens hotellimperium starkt i Göteborg

De senaste par åren har Petter Stordalen och hans hotellkedja Choice expanderat kraftigt i Göteborg – ett nytt hotell denna månad och tre stora utvecklingsprojekt på gång. Orsaken är knappast den norske entreprenörens kärlek till staden – utan krassa ekonomiska faktorer.

Det byggs mer i Göteborg än på länge och de nya hotellprojekten duggar tätt. Den närmaste femårsperioden är det planerat att bland annat Gothia Towers stora fjärde hotelltorn ska stå färdigt, att Scandics två projekt i huset Platinan respektive vid Landvetter flygplats ska invigas, att Kineumskrapan i Gårda med hotell står färdig och att Lisebergs hotellprojekt ska stå färdigt på tomten där senare en vattenpark ska byggas. Dessa nämnda projekt och ytterligare som projekteras ger cirka 2 000 ytterligare hotellrum i staden och området.

LÄS MER: Experter varnar för hotellbubbla i Göteborg

LÄS MER: Petter Stordalen tar över Hotel Waterfront

Men om vi talar om nya projekt är det Choice hotell med magnaten Petter Stordalen som sticker ut mest: den nya skrapan Draken vid Järntorget, skyskrapan Karlatornet och den nya höghuset vid Krokslätts fabriker i Mölndal kommer alla att begåvas med nya Choicehotell – tillsammans handlar det om nästan 1 150 nya hotellrum. Om och när dessa hotell står färdiga kommer Stordalen och Choice att driva tolv hotell i staden – där Avalon hör till sfären genom franchise, men inte i ägandet.

Stora investeringsplaner

Petter Stordalen har när nya projekt startat i staden upprepat förklarat att Göteborg har en alldeles särskild plats i hans hjärta. När Choices etableringschef Daniel Stenbäck motiverar hotellkedjans satsning är det med tydliga ekonomiska argument:

– Det finns generella trender som ett ökat resande, men om vi tittar lokalt styrs vi av vad vi tror om framtiden för Göteborg och staden har ju stora planer. Det finns investeringsplaner på tusen miljarder kronor över längre tid – om bara hälften av det blir verklighet är det fortfarande väldigt stora siffror.

– Det som gör att vi tror på Göteborg är den industriella styrkan vi ser här, att eventmarknaden med till exempel Liseberg och mässan är stark och på toppen av detta har vi en stadsutveckling som är enorm. Och det som byggs ligger inte i utkanten av staden utan centralt, runt älven.

LÄS MER: Stordalens Göteborg är "all time mest"

LÄS MER: Byggstart för Hotell Draken med eld och rök

Fakta: Petter Stordalens kärlek till olika städer

Om Göteborg och Mölndal:

– Göteborg har en särskild plats i mitt och Nordic Choices hotels hjärta.

– Jag har länge haft ögonen på Mölnda. Potentialen är enorm. (Här sade sedan Stordalen sedan i GP vid spadtaget för det nya hotellet: ”Jag erkänner. Jag hade inte någon koll på Mölndal...”)

Om Borås, efter att ha köpt upp tre hotell där 2015:

– Det visar på Borås dragningskraft, charm och förmåga att förföra.

Om Varberg:

– Varberg är en fantastisk stad.

Om Malmö och Öresund:

– Hur många barn kan du ha? Vi har kärlek och gäster nog och ser inga begränsningar (där han jämför expansionen i Öresund med en kärleksaffär).

– Hyllie är fantastiskt och mitt i hjärtat av det ligger vi med Quality Hotel View.

Om Helsingfors:

– Helsingfors är en fantastisk, vital och levande stad som har en lysande framtid framför sig.

Källor: GP, pressmeddelanden, Skånska Dagbladet, Hufvudstadsbladet.

Mycket på gång

Han betonar att bolaget även satsar i Köpenhamn och Helsingfors just nu – här har man ett par nya, större projekt på gång i respektive stad.

– Och totalt har vi 8 000 hotellrum i pipeline de närmaste tre åren.

Men klarar ni alla dessa satsningar finansiellt?

– Vi är inte börsnoterade och investerar lika mycket som vi tjänar. Vi kommer att göra ett resultat på en dryg miljard norska kronor i år och tror att vi kommer att öka omsättningen med cirka 50 procent de närmaste tre åren för hela Choicegruppen.

Daniel Stenbäck, som för övrigt tidigare både varit vd för Clarion Hotel Post och för Gothia Towers, pekar också på hur event- och turistmarknaden ökar:

– När tredje tornet i Gothia Towers skulle byggas varnades det för att det skulle leda till överkapacitet. Men med denna storlek på hotellet kunde man attrahera nya möten som inte varit aktuellt annars – så nya hotell tillför ny internationell trafik.

LÄS MER: Hotellmiljardären Petter Stordalens nya storsatsning: böcker

Fakta: Choice-hotellen

Hotellgruppen har över 200 hotell i Norden. I gruppen finns tre kedjor: Clarion, Comfort och Quality – där den första kedjan rymmer de lyxigaste hotellen. Dessutom ingår i hotellgruppen flera fristående hotell med till exempel lyx- och designhotell som Avalon i Göteborg och Copperhill i Åre.

Göteborgs första riktiga skyskrapa

En del av skyskrapan Karlatornet på Lindholmen ska bli ett hotell i Choicekedjan: Clarion Hotel Karlatornet med 300 rum. Projektet har försenats, men om och när byggherren Serneke får klart med ny finansiär kan hotellet öppna första kvartalet 2023. Bild: Serneke

Höghuset som förändrar Järntorget

I fjol presenterades planerna för nytt hotell i höghuset Draken och i september togs det första spadtaget där Stordalen och Choice inrymmer ett Clarionhotell med 477 rum som enligt nuvarande planer kommer att öppna första kvartalet 2023. Bild: Adore Adore / Erséus Arkitekter

Landmärke vid gammalt textilcentrum

Vid Krokslätts fabriker i Mölndal, en gång hjärtat i textilindustrin, pågår nu bygget av nya höghuset med 21 våningar och 369 rum som ska öppna 2021. Bild: Krook & Tjäder

Flaggskeppet i centrum

2012 öppnade Clarion Hotel Post på Drottningtorget och förvandlade ett nationalromantiskt monument över postverksamhet till ett hotell med restauranger, nöjesliv och mötesplatser. Bild: Nordic Choice Hotels

Klenod vid Klippan

Med det färska förvärvet av Hotel Waterfront – det som också tidigare hetat Novotel Göteborg – har Stordalen och Choice ett hotell vid hamninloppet och vid en plats där kulturliv, industrihistoria och själva staden har viktiga rötter. Bild: Nordic Choice Hotels.

Nytt landmärke på kurorten

Sju mil söder om Göteborg planerar bolaget Hotell Västerport Varberg med Gekåsprofilen Boris Lennerhov som ordförande att bygga ett nytt landmärke – och det blir Stordalen och Choicekedjan Quality som driver hotellet från och med 2023. Bild: Västerport Varberg AB

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.