Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Därför måste Volvo stänga sin fabrik

Vad har Bitcoin-miners, dataspelare och AB Volvo gemensamt?
Alla vill köpa elektroniska komponenter gjorda av halvledare. Men tillverkarna är få, samtidigt som efterfrågan ständigt ökar.
Här är orsakerna bakom bristen som tvingat Volvo att stoppa produktionen.

De allra flesta har nog hört talas om Silicon Valley i USA (vilket rakt översatt blir Kiseldalen), epicentrum för it-världen vi lever i.

Att världens främsta tech-hub är namngivet efter det mest eftertraktade halvledarmaterialet kisel är det kanske färre som funderat på.

Just kiselbaserade kretskort och komponenter finns numer i nästan allt som omger oss, allt från robotdammsugare, mobiltelefoner till bilar och datorer.

LÄS MER: Tesla köper Bitcoin för 12,6 miljarder

LÄS MER: De flyttar in på Säve flygplats – experimenten ska göra Sverige bäst

Asiatiska bolag förser världen med halvledare

Samtidigt är det få som har kapaciteten och möjligheten att på uppdrag tillverka dessa kiselbaserade komponenter. De två största aktörerna, som bland annat förser fordonsindustrin med sina halvledare är Samsung i Sydkorea och TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) i Taiwan.

Fakta: Halvledare

Halvledare finns i nästan samtlig elektronik och används ibland som en synonym för kretskort.

Det vanligaste materialet för en halvledarkomponent är kisel. Detta eftersom kisel framställs via sand och därmed är vida tillgängligt. Att kretskort och komponenter tillverkas i ett halvledarmaterial gör att man till skillnad från rena metaller, som leder ström väl, kan kontrollera strömmen och signalerna i chipen.

Sydkoreanska Samsung, Taiwanesiska TSMC och amerikanska Globalfoundries är de tre största chiptillverkarna i världen. Dessa producerar kretskort på uppdrag av exempelvis grafikkortstillverkaren Nvidia, processorfabrikören Qualcomm och fordonstillverkare som Volvo och Volkswagen.

Källa: Per Stenström, professor i datorteknik, Chalmers, Thorvald Andersson, professor emeritus halvledarteknik Chalmers.

Som det ser ut nu kan dock inte halvledartillverkarna möta efterfrågan. Därför har Volvobolagen och många andra fordonstillverkare sedan årsskiftet larmat om möjliga produktionsstopp i sina fabriker till följd av bristen.

Växande Bitcoin-marknad konkurrerar om chipen

En blomstrande marknad som konkurrerar med biltillverkarna om de värdefulla kretskorten är den som vill göra pengar på framtagningen av Bitcoin. För att komma åt den haussade valutan och andra kryptovalutor krävs kraftfulla grafikkort och datorer.

– Det finns en generell brist på elektronikmarknaden på grund av pandemin då många behöver nya datorer när de ska jobba hemifrån. Min uppfattning är att läget var ansträngt redan innan och då har uppsvinget i brytningen av kryptovalutor inte gjort det lättare, säger Ludvig Öberg, styrelseledamot i Svenska Bitcoinföreningen.

Han pekar bland annat på de långa kötider som finns för grafikkort för hemmabruk, vilka också används för att bryta kryptovalutor.

Eftersom halvledarkomponenterna är mer eller mindre hela affären för Bitcoin-miners misstänker Ludvig Öberg att dessa brytningsföretag är villiga att betala mer för kretskorten.

– Jag tror att de är villiga att betala mer för chipen eftersom varje enskilt chip är mer värt för dem än för säg en fordonstillverkare där det bara är en del av många, säger han.

Elektronikmarknaden vinnare i kriget om halvledare

Enligt branschorganisationen Fordonkomponentsgruppens vd Fredrik Sidahl beror AB Volvos halvledarbrist främst på två saker: pandemin och bristfälligt utbud.

– När pandemin slog till i fjol sjönk fordonstillverkarnas ordrar, och företaget beställde färre halvledare. Samtidigt behövde företag som tillverkar hemelektronik fler halvledare eftersom efterfrågan för den typen av produkter ökade under pandemin, säger Sidahl.

När sedan fordonsindustrin, som står för cirka 9 procent av den globala efterfrågan på halvledare, i höstas återigen såg ökade ordrar behövdes fler halvledare. Problemet var bara att det inte fanns några.

– Halvledare handlas, precis som olja, på långa kontrakt och till spotpriser. Det är inte bara för fordonstillverkarna att säga ”vi betalar mer, ge halvledarna till oss”, säger Fredrik Sidahl.

Vd:n vill se fler halvledarfabriker i Europa

Enligt Fredrik Sidahl finns det dessutom alldeles för få tillverkare av halvledare globalt. Majoriteten av dem finns i Asien och Sidahl anser att det borde ske fler riktade insatser för att få igång halvledartillverkning även i Europa.

– När man insåg att nästan alla batterifabriker till elbilar fanns i Asien la stater massor med pengar på att få igång produktionen här i Europa, något som bland annat Northvolt gynnats av. Samma sak borde ske med halvledare, för att minska risken för produktionsstopp, säger Sidahl och fortsätter.

– Jag tycker att det är galenskap att vi lagt alla våra halvledarägg i Asienkorgen.

Att halvledarbristen skulle bero på en ökad digital brytning efter bitcoin är inte något Fredrik Sidahl tror på.

– I så fall på marginalen, som mest. Men främst beror det på pandemin och fordonsindustrins ändrade efterfråga, säger Fredrik Sidahl.

Trots AB Volvos produktionspaus har Volvo Cars ännu inte stängt sin verksamhet i Sverige. Det säger företagets presskontakt i Storbritannien, Ben Foulds, som menar att bolaget prioriterar Torslanda-fabriken.

– Än så länge fortsätter vi tillverkningen i Sverige. Men det kan ändras, säger Fould.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.