Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Brist på cyklar under pandemin

Coronapandemin har satt fart på cykelintresset – samtidigt som leveransproblem lett till brist på både cyklar och reservdelar.
– I många cykelbutiker ekar det tomt just nu, säger Tobias Belforth, butikschef på Sportson på Vasagatan.

Att hitta en cykel i vår är inte det lättaste, och särskild brist är det på mountainbikes. Det säger Tobias Belforth, butikschef på Sportson i Vasastan.

– I många butiker är det helt tomt på mountainbikes i det lite billigare segmentet. Vill du ha en specifik modell kan väntetiden vara lång. Det är även stor brist på barncyklar. Det är såklart frustrerande för oss handlare som vill sälja cyklar till våra kunder, säger han.

Anledningarna till cykelbristen är flera, men har en gemensam nämnare: pandemin.

Svenskarna kommer till exempel i stor utsträckning att semestra på hemmaplan.

– Hela familjen kanske ska cykla stig och letar nu efter cyklar till hela familjen. Att cykla mountainbike är en stor trend, säger Tobias Belforth.

LÄS MER: Elva kryssningsfartyg kom till Göteborg trots corona

LÄS MER: Pandemins hemmajobb lyfter inredningsbransch

Stor efterfrågan på elcyklar när spårvagnen väljs bort

Förutom en ökad efterfrågan har pandemin lett till trassel i logistikkedjorna med brist på cykelkomponenter som följd. När Kina stängde ner förra året blev massor av containrar fast på fel ställe och det uppstod containerbrist. Fartyg har legat i hamnar och väntat i flera veckor på containrar och hela den globala logistikkedjan har påverkats.

Det är inte bara mountainbikes det är ont om. Under pandemin försöker många undvika kollektivtrafiken och pendlar med cykel istället. Ecoride, som tillverkar elcyklar, märker av den ökande efterfrågan.

– Det är stort tryck på elcyklar generellt och pandemin har nog snabbat på den här processen. Vissa modeller är helt slutsålda, säger Martin Walleräng, vd på Ecoride.

Ändå anser han att Ecoride ligger rätt bra till jämfört med många konkurrenter. En anledning är att de förra våren, när coronapandemin startade, säkrade sina lager och gjorde stora inköp för att kunna tillverka cyklar en lång tid framöver.

– Ledtiderna på komponenter är långa, upp till ett och ett halvt år. Inte bara tillverkare utan även cykelverkstäder märker att det är stor brist på växlar och vajrar. Att vi fokuserade på inköp förra våren har gynnat oss, säger Martin Walleräng.

LÄS MER: Elcykelbolaget växer – öppnar ny flaggskeppsbutik i Göteborg

LÄS MER: Test: Bästa elcyklarna ger extra kraft på vägen

Unicykel på Hisingen: 2020 var ett fantastiskt år

Unicykel, som bland annat tillverkar märket Nishiki i sin fabrik i Hisingen, sålde rekordmånga cyklar under förra året.

– Vi sålde slut – det var ett fantastiskt år. Pandemin har lett till att intresset för att cykling varit rekordstort. Men förutom problemen med containerbrist har komponenttillverkarna, som till stor del finns i Asien, inte hunnit ställa om, säger Unicykels vd Tommy Lager.

Han håller på och beställer komponenter för 2023 års cyklar.

– Jag hade precis kontakt med en komponenttillverkare. Ledtiderna brukar ligga på 90-120 dagar – men för till exempel stötdämpande framgafflar till mountainbike är det nu 620 dagar, säger han.

Hårt tryck efter begagnade cyklar - råden för att få tag i en

På begagnatmarknaden ryker cyklarna snabbt. Statistik från Blocket visar att sökningarna på cyklar gått upp med 35 procent i mars jämfört med förra våren. Hetast är barncyklar och mountainbikes. På Blocket var medianpriset på en mountainbike i mars 4 500 kronor, vilket är 10 procent högre jämfört med förra våren.

Tobias Belforth på Sportson säger att de som letar cykel får ha tålamod – särskilt om det gäller specifika modeller av mountainbikes.

– Man får vara beredd på att vänta. Och ringa runt till olika butiker för att se vad som finns, säger han.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.