Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

De stora tv-bolagen planerar att flytta sina europeiska huvudkontor från London. Om parterna inte kommer överens om brexit vill de inte bli inlåsta i Storbritannien. Arkivbild

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Brexitkrasch tvingar tv-branschen från London

Risken för ett brexit utan avtal gör att många tv-bolag nu planerar att flytta huvudkontoret till ett nytt EU-land. Ett av dem är svenska Viasat.

London är inte bara det största finansiella navet inom EU, det är också hemmaplan för stora delar av tv-branschen. För svensk del är det Viasat med bland annat TV 3, TV 6 som påverkas. Det gör också svenska Discovery med bland annat Kanal 5 och Kanal 9, det amerikanska moderbolagets alla kanaler, samt en lång rad andra sport- och filmkanaler.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Gemensamt för alla är att de sänder till övriga EU-länder med ett tillstånd utfärdat av den brittiska tv-myndigheten Ofcom. Om Storbritannien och EU inte lyckas enas om ett avtal före mars nästa år gäller de tillstånden inte längre inom EU och det kan bokstavligen bli svart i rutorna.

Det kan naturligtvis inte mångmiljardbranschen acceptera och därför arbetas det nu intensivt med flyttplanerna. Det blir kanske inte nödvändigt att flytta all personal, men om ett annat EU-land ska bevilja sändningstillstånd måste åtminstone ledningsfunktionerna och en del annat placeras där. Förutom innehållet i sändningstillstånden handlar planeringen nu om var det finns lämpliga lokaler, bra kommunikationer och hur löneläget ser ut.

Inga kommentarer

Det är dock inget de svenska bolagen vill prata om.

- Vi vill inte spekulera i olika utgångar av brexit i det här stadiet, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationschef på Discovery Networks Sweden i en skriftlig kommentar till TT.

Även på Viasat är man mycket sparsamma med kommentarer förutom att de "följer utvecklingen noga".

Enligt rykten i branschen finns dock Nederländerna med i planerna på ny hemvist.

Ultimatum från Sky

Brittiska Guardian skrev i förra veckan att Luxembourg, Irland, Estland och Malta är länder som också finns med i diskussionerna bland de internationella bolagen. Sverige nämns dock inte alls, trots att vi har EU:s kanske generösaste regler för mängden tv-reklam som får sändas. Möjligtvis är det förbudet mot alkoholreklam i de svenska sändningstillstånden som får tv-bolagen att leta nytt europeiskt huvudkontor någon annanstans.

För brittisk del handlar det om stora pengar som riskerar att hamna i andra länder. Enligt de kommersiella tv-bolagens organisation Coba rör det sig om 1 miljard pund, motsvarande nästan 12 miljarder kronor, årligen.

Den brittiska kabeljätten Sky ställde i förra veckan ett ultimatum till alla stora internationella tv-bolag – redan före årsskiftet måste de redogöra för var de planerar att skaffa ett andra sändningstillstånd om de ska ligga kvar i Sky:s utbud som sänds både inom Storbritannien och till EU-landet Irland.