Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Black Friday – nu slåss handeln och miljörörelsen om kunderna

Black Friday är startskottet för årets julhandel då mer hälften av alla julklappsinköp väntas ske. I år förväntas försäljningen öka till 7 miljarder kronor. Det är dagen då alla slåss om kundernas plånböcker – och samveten när det samtidigt pågår klimatdemonstrationer på stan.
Nu satsar Black Friday-handeln i Nordstan på återvinning – för klimatets skull.

Black Friday är dagen då alla slåss om kundernas plånböcker – och samveten när det samtidigt pågår klimatdemonstrationer på stan. Bild: Mia Höglund och Stefan Berg

Inne hos Elgiganten i Nordstan har man redan börjat ta emot mängder av hemelektronikvaror och planera för presentationen inför årets Black Friday – årets största rea och dagen då det kommer sju gånger så många kunder som en vanlig dag för att köpa tv-apparater, hörlurar och andra hemelektronikprodukter. Och Elgiganten var en av de första att införa den amerikanskt maxade readagen Black Friday till Sverige 2013 – ett fenomen som kommit för att stanna.

LÄS MER: Rekord för julhandeln – igen

LÄS MER: Så undviker du Black Friday-fällorna

LÄS MER: Lätt bli blåst på Black friday

Victor Andersson, varuhuschef på Elgiganten i Nordstan, har varit med sedan kedjan var bland de första som införde Black Friday 2013. Han räknar med att försäljningen kommer att sjufaldigas under fredagen. Bild: Stefan Berg

– Vi ökar både vår nät- och butiksförsäljning. Men större del av planeringen sker för försäljningen i våra fysiska butiker, och handlar då om schemaläggning för att klara bemanningen och för att få det att flyta bra, säger Victor Andersson, varuhuschef på Elgiganten i Nordstan.

Under Black Friday kommer kunderna att hänga på låset från klockan sju på morgonen för att göra reaklipp, hela dagen, fram till dörrarna stängs. Det är den synliga konsumtionen – men nära hälften handlar sina julklappar digitalt.

I år beräknas den totala Black Friday-försäljningen i Sverige att landa på 7 miljarder kronor, vilket är en 15 procentig ökning jämfört med i fjol, enligt Svensk handel. Enligt HUI:s julprognos kommer den totala julhandeln att uppgå till nära 80 miljarder kronor.

Smarta hem istället för mobillåda

Till skillnad från Handelns utredningsinstitut tror Elgiganten inte alls att det är mobillådan som kommer att bli årets julklapp.

– Som vi ser det blir det mycket produkter till det smarta hemmet, som röstassistenter och smart belysning, säger Victor Andersson.

I år har köpfesten mötts av en växande kritik för bristande omsorg om klimatet – och miljövänner har försökt att jobba in begreppet köpskam hos allmänheten.

Det möter Elgiganten med en återvinningsoffensiv.

– Vi säljer ju fler produkter, men de flesta av våra kunder har ju redan planerat sina inköp och förlägger dem just till Black Friday som är startskottet för julhandeln. Samtidigt satsar vi på vår outlet för returnerade och reparerade varor. Samt att vi hoppas att allmänheten får upp ögonen för att de kan lämna in uttjänta elapparater till oss för återvinning, och det är gratis, säger Victor Andersson.

Varje butik bestämmer själv om den ska ha rea eller inte. Bild: Jessica Gow/TT

Pop-up-butik och klimatstrejk

Black Friday är den mest handelsintensiva dagen om året inne i Nordstan. En normal fredag besöker 85 000 till 100 000 människor köpcentret. I fjol kom det 145 000 människor under Black Friday. Och att influenceren Kenza Zouiten Subosic öppnar sin första pop-up-butik inne i Femman samma dag kommer sannolikt att öka trycket ytterligare.

För det är just hemelektronik, konfektion och skönhet och hälsa som är de stora dragplåstren under Black Friday. Varje butik bestämmer om den ska ha rea eller inte, men många av de stora kedjorna inne i köpcentret väljer att haka på.

LÄS MER: Vår vilja att fynda håller liv i Black Friday

Samtidigt är det fredag, och ute på Gustav Adolfs torg kommer det att pågå klimatdemonstration och skolstrejk under Fridays for Future, som vanligt.

Klimatstrejk stoppade kollektivtrafiken vid Gustav Adolfs torg i september. Bild: Mia Höglund

Det lämnar inte handeln oberörd.

Hjälporganisationer i köpcentret

– Det finns en väldigt stark önskan från våra butiker och handlarna att vi ska ha en balans i hållbarhetsfrågan och ta ett större ansvar. Så i år är hjälporganisationen Reningsborg här under torsdagen och fredagen, så att allmänheten kan komma och lämna in prylar, leksaker och kläder, som Reningsborg kan ta med vidare till sin försäljning, säger Ulrika Carlsson, vd för Nordstans samfällighetsförening.

Erikshjälpen kommer också att finnas på torget och sälja böcker.

Hur ser handlarna på begreppet "köpskam" som riktats mot Black Friday?

– Samarbete med hjälporganisationer är ett av våra sätt att visa att vi förstår, och att vi tycker att klimatfrågan och hållbarhet är jätteviktigt. Men det finns också ett ekonomiskt perspektiv på hållbarhet. Alla familjer har inte råd att handla, och då är ska det också finnas en möjlighet att handla på rea och secondhand som bra alternativ, säger Ulrika Carlsson.

"Jag köper det inte"

Samtidigt som Black Friday drar igång sätter Naturskyddsföreningen ner foten med kampanjen "Jag köper det inte", som en protest mot köpfesten.

LÄS MER: Klimatdemonstrationer ger mer politikerprat

– Vi konsumerar mer än vad planeten klarar av, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Tidigare inföll En köpfri dag i samband med Black Friday. Den är nu ersatt av White Monday för att öka kunskapen om vilken klimatpåverkan alla nya prylar har.

Bidrar till en ohållbar konsumtion

– Vi har ett övergripande problem med att vi konsumerar som om vi hade fyra jordklot. Och en stor del av det är att vi köper saker som vi inte behöver. Vi köper nya kläder, trots att vi har gamla som fungerar och som vi kan byta eller köpa på secondhand, säger Karin Lexén.

Hemelektronik innehåller ofta värdefulla metaller som utvinns till stor miljöpåverkan både för människa och natur, konstaterar hon.

– Vi vill vara en motvikt till Black Friday och inför en prylbytardag, och återanvänder våra saker istället, säger Karin Lexén. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

– Det är inte så att man inte ska köpa något nytt överhuvudtaget. En del behöver vi. Men vi borde, när vi handlar nytt, investera i hållbara varor och vara varsamma med det vi använder, säger Karin Lexén, som tycker att Black Friday bidrar till en ohållbar konsumtion och att vi handlar mer än vad vi tänkt oss.

Klimatdemonstration och prylbytardag

Samma dag som Black Friday är det en stor global klimatstrejk, som en del i Fridays for Future. Naturskyddsföreningen stöttar Fridays for Future, men har ingen direkt koppling till demonstrationen och Black Friday.

– Men vi stöttar budskapet om att vi måste ställa om och vidta radikala åtgärder om vi ska rädda planeten. säger Karin Lexén.

LÄS MER: De laddar för Sveriges största klädbytardag

Nu är det inte så att Naturskyddsföreningen är emot all konsumtion, utan vill istället peka på alternativ och drar igång en stor prylbytardag den 30 november på Världskulturmuseet.

– Vi vill vara en motvikt till Black Friday. Vi har haft en klädbytardag under många år, som blivit jättepopulär och ökar för varje år som går. Prylbytardagen är att ta det ett steg vidare, och är tänkt att bli dagen då vi låter bli att köpa något nytt och istället återanvänder våra saker, säger Karin Lexén.

Inte hållbart för handeln i innerstan

Black Friday kommer att vara klart synlig på alla de stora köpcentren i Göteborgsområdet.

Samtidigt kämpar innerstadshandeln med en allt tuffare konkurrens från e-handel och köpcentren. Under fjolåret stängdes över 700 butiker i hela Västra Götalands län, och i år har en rad centrala butiker fått lägga ner eller har gått i konkurs i Göteborg.

LÄS MER: Skambelägg inte reakunderna

Ändå har butikerna i Innerstadsområdet ingen gemensam satsning för att öka attraktionen och nå ut till kunderna.

– Vi gör ingen separat satsning för Black Friday. Enskilda företag och butiker kommer ju att annonsera och gå ut med sina erbjudanden och hänga med trenden, säger Lena Dalerup, vd för Innerstaden Göteborg.

Samtidigt finns det undersökningar som att rean på Black Friday dämpade köplusten i december i fjol, vilket fick julhandeln att backa något.

– Som centrumorganisation har vi ett långsiktigt perspektiv och då Black Friday inte bidrar till en hållbar utveckling satsar vi istället på aktiviteter som erbjuder upplevelser för alla besökare. Vi arrangerar en julskyltningstävling för allmänheten och bjuder på musik och pepparkakor. En extra satsning i år är en stor ljusinstallation. Håll utkik vid Lejontrappan, säger Lena Dalerup.

Fakta: Prylbytardag på Världskulturmuseet

På Världskulturmuseet lördagen den 30 november från klockan 11 till 16.

Man får byta maximalt fem saker inom fem kategorier som går att bära.

Kategorierna är: barn, kök, julsaker/belysning, sport och fritid, inredning

För mer info: Prylbytardag

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.