Bianca Ingrosso fortsätter att skörda framgångar.
Bianca Ingrosso fortsätter att skörda framgångar. Bild: Nils Petter Nilsson

Bianca Ingrossos smink – en försäljningsraket

Influencern och entreprenören Bianca Ingrossos sminkmärke Caia fortsätter att vara en försäljningsraket. Bolaget nära tvådubblade omsättningen, skriver DI.

ANNONS
|

Mediepersonligheten Bianca Ingrosso fortsätter att vara ett starkt varumärke som attraherar unga kvinnor, som gärna lägger pengar på produkter som förknippas med henne.

I fjol ökade omsättningen i sminkmärket Caia Cosmetics med 173 procent till 150 miljoner kronor och gjorde en vinst 55 miljoner kronor, skriver DI.

Detta kan jämföras med 2019, då motsvarande siffror låg på 55 miljoner kronor i omsättning och en vinst på 5,5 miljoner kronor.

– Caia har potential att bli vår bästa investering någonsin, säger Henrik Aspén, partner på storägaren Verdane, till DI.

LÄS MER:Bianca Ingrossos rekordår – under pandemin

LÄS MER:Bianca Ingrosso om fejkporren: Sinnessjukt

Sålde och gjorde comeback

2020 blev ett ekonomiskt rekordår för Bianca Ingrosso, 26. Efter att ha sålt sin andel i kosmetikaföretaget Caia Cosmetics till det norska riskkapitalbolaget Verdane och plockat ut utdelning gjorde hennes bolag Sammy Holding AB en vinst på 202 miljoner kronor.

ANNONS

Trots försäljningen gjorde Bianca Ingrosso en snabb comeback i Caia Cosmetics när Verdane gjorde en nyemission. Enligt Expressen köpte Sammy Holding tillbaka aktierna till ett värde av 72,4 miljoner kronor, vilket pekar mot att hon äger hälften så mycket av bolaget som tidigare.

Hos huvudägaren Verdane har köpet av Caia Cosmetics varit en bättre affär än de vågat hoppas på. Under 2020 omsatte Caia 150 miljoner kronor och hade en vinst på 55 miljoner kronor.

Caia fortsätter att blomstra

Och affären fortsätter att blomstra. Bolaget har ökat från 10 till 20 anställda.

– Det har gått otroligt bra, och fortsätter det så här så kommer vi nå en omsättning på över 300 miljoner kronor i år. Vi är Sveriges största sminkföretag inom premiumkategorin, säger Bianca Ingrosso, till tidningen.

Bianca Ingrosso är en av Sveriges mest kända entreprenörer och influencers, med 1,2 miljoner följare på Instagram och 382 000 följare på Youtube.

Som dotter till artisten Pernilla Wahlgren, slog hon igenom hos den breda massan i samband med realityserien Wahlgrens värld, och senare som domare i Talang på TV4.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS