Bertil, 54, satsar allt på intelligenta dubbskor

Bertil Sjösvärd sa upp sig från vd-jobbet och satsar nu allt på sin egen uppfinning – patenterade skor med utfällbara dubbar. …– Det var nu eller aldrig, säger han.

ANNONS
|

Idén har han haft i bakhuvudet i nästan 30 år. Den föddes i slutet av 80-talet, när Bertil Sjösvärd och flera vänner var i österrikiska Ischgl för att åka skidor.

– På väg hem från backarna stod vi plötsligt inför en isig backe – det var omöjligt att ta sig upp i pjäxorna. Alla ramlade och jag började då tänka att det vore väldigt praktiskt med kängor som lätt kunde omvandlas till skor med dubbar, säger han.

Sedan dess har han arbetat flera år som skodesigner och senast 16 år som vd för ett konfektionsföretag inom ridsport.

ANNONS

Många års arbete

Parallellt har han under åren fortsatt fundera på dubbskorna och undersökt hur andra försökt lösa problemet att snabbt få dubbar att skjuta ut ur en vanlig skosula – det finns patentansökningar på att använda såväl lufttryck som hydraulik för att pressa fram de små metallbitarna.

Bertil Sjösvärd valde i stället att fokusera på att få sulan att röra sig och vara möjlig att pressa ihop även i "extrem" kyla. Genom att vrida på en knapp på sidan av skon kan man reglera om dubbarna är helt inne i sulan, eller sticker ut. För flera år sedan tog han två patent på den egna skokonstruktionen.

– Då trodde vi att det skulle ta ett år att lyckas tillverka dem – det visade sig vara mycket mer komplicerat än så, säger han.

"Gillar idén"

Nu har han i alla fall åtta modeller färdiga – fyra par herrskor och fyra par damskor. I augusti sa han upp sig från vd-jobbet för att satsa helhjärtat på det egna skomärket Grip Force.

– Som entreprenör får jag leva med att inte ha samma trygghet och stabila inkomst som förut – men jag vill verkligen ge den här idén en ordentlig chans. Jag har tänkt på det så länge och kom till en punkt när jag kände att om jag inte satsar nu kommer jag aldrig att göra det, säger Bertil Sjösvärd.

ANNONS

Han söker nu finansiering för att kunna börja tillverka skorna, samtidigt som han ska sälja in dem till handeln i såväl Sverige som internationellt.

– Jag har frågat den säljande personalen i flera butiker och gensvaret har varit väldigt bra – de gillar idén och tror det finns en marknad för skorna. Nästa steg är att övertyga inköparna, säger Bertil Sjösvärd.

Ska minska fallolyckorna

Förhoppningen är att de "intelligenta" skorna ska finns ute till försäljning nästa vinter.

Priset är satt till omkring 3 000 kronor per par och han har riktat in sig på fyra tydliga målgrupper.

– Nöjespromeneraren, friluftsmänniskan, utförsåkaren och inte minst hundägaren, som ju måste gå ut och gå i alla väder. Varje år måste omkring 30 000 personer söka vård för fallolyckor, jag tror den här uppfinningen kan hjälpa till att minska dem rejält, säger han.

ANNONS