Bankomaten tog hennes pengar

ANNONS
|

Lena Cederberg från Göteborg är bara en av de kunder som drabbades av krånglet i Nordeas datorer i går. Vid lunchtid försökte hon ta ut pengar ur två olika bankomater vid Järntorget. Båda försöken misslyckades.

Hon är kund hos Nordea och gick då in på bankens närmaste kontor och bad om hjälp.

- Då blir jag behandlad som något katten släpat in, säger hon.

På bankkontoret gavs ingen förklaring till problemen mer än att det kunde röra sig om något tekniskt fel.

När Lena Cederberg gjorde ett nytt försök i en bankkomat hade pengarna dragits, trots att hon inte fått några. Då gick hon på nytt in på Nordeas kontor men uppmanades att vända sig till Swedbank, i vars bankomat hon gjort det första uttagsförsöket. Där blev hon tillbakaskickad till Nordea.

ANNONS

- Hos Nordea sa de att jag skulle göra en skriftlig anmälan om att få tillbaka mina egna pengar.

När GP är i kontakt med Lena Cederberg har hon fortfarande inte fått tillbaka de försvunna pengarna.

- De plockar pengar av kunderna och sedan kan man inte få tillbaka dem, säger hon.

Framförallt är hon missnöjd med bemötandet.

- Det handlar både om att de har ett kasst system och att de som jobbar där inte klarar av att informera.

På måndagseftermiddagen var Lena Cederberg i telefonkontakt med Nordeas huvudkontor.

- Där svarade de något helt annat. De sa att de skulle reda ut vad som blivit fel.

Nordeas informationschef Helena Östman bekräftar att Nordea haft tekniska problem som drabbat kunderna.

- Vi hade problem med nätbanken, kort och vissa bankomater. Problemen är åtgärdade.

Ska kunderna själva begära att få tillbaka sina pengar?

- Det är en rutin vi har i normala fall. Men när det gäller sådana här problem ska vi hjälpa kunderna omedelbart.

Har kontorspersonalen tillräcklig kunskap om vad som gäller?

- Det har de. Jag kan inte det här enskilda fallet. Normalt sett har de den kunskapen.

Det är inte första gången Nordea har problem.

ANNONS

- Tekniska problem har vi haft och det är djupt beklagligt.

Problemen har pågått under en längre tid. Vad gör ni?

- Vi har haft problem under senare tid och vi har satt av betydande resurser för att säkra driften. Tyvärr har det inte räckt till.

ANNONS