Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Axfood tar marknadsandelar men bolagets vd Klas Balkow räknar med ännu högre matpriser. Arkivbild.
Axfood tar marknadsandelar men bolagets vd Klas Balkow räknar med ännu högre matpriser. Arkivbild. Bild: Veronica Johansson/SvD/TT

Axfood: Ännu dyrare mat väntar

Axfoods kvartalsrapport slår förväntningarna – men marknaden reagerar negativt.
Matpriserna har stigit de senaste månaderna och bolagets vd Klas Balkow räknar med att de kommer gå upp ytterligare.
– Just nu har vi ett kostnadstryck i hela kedjan, säger han.

Under årets första kvartal gick matpriserna upp med 3,9 procent enligt Statistiska centralbyrån. Sedan dess har de ökat ytterligare. Axfoods prishöjningar ligger i linje med det och Klas Balkow räknar med att matpriserna kommer gå upp ytterligare, även om marknaden är svårbedömd.

– Vi är inne i en mer oförutsägbar tid. Hur priserna kommer att utvecklas beror på olika faktorer, som hur länge kriget pågår, energi- och drivmedelspriser och hur det går för olika skördar. Med den situationen vi har nu med krig i Europa kan vi nog räkna med höjda priser. Just nu har vi ett kostnadstryck i hela kedjan, säger han i samband med bolagets kvartalsrapport.

Inflationen har också betytt betydligt högre kostnader för bolaget enligt vd Klas Balkow, samtidigt har koncernen höjt priserna i linje med inflationen.

– Vi jobbar med mat, och det är något som alla behöver. Så vi har fortfarande bra efterfrågan även om det är låga marginaler och hård konkurrens på marknaden. För oss handlar det om att fortsätta attrahera kunder till våra kedjor och värna om att de ska kunna köpa prisvärd, bra och hållbar mat, säger han.

Citybutikerna ökar

Han påpekar att läget också kan ändras snabbt.

– Det var inte länge sedan vi hade matprisdeflation. Vi kommer från en lång period med låga matpriser, säger han.

Axfood har vuxit snabbare än marknaden, både Hemköp och Willys har tagit marknadsandelar.

Bolaget har sett en tillströmning av kunder i sina citybutiker efter pandemin. Men även gränshandeln med Norge, där Axfood äger kedjan Eurocash, har kommit i gång, liksom kafé- och restaurangbranschen vilket har gynnat grossisten Snabbgross.

Företaget har också varit en av vinnarna på en i övrigt stor till del fallande Stockholmsbörs under 2022.

Bygger solcellsanläggning

Aktien var fram till torsdagen upp 21 procent. För årets första kvartal redovisar bolaget en rörelsevinst på 794 miljoner kronor, bättre än analytikernas förväntningar på 739 miljoner kronor. Den kan också jämföras med vinsten på 541 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Resultatet innehåller engångsposter på rint 180 miljoner kronor.

Omsättningen uppgick till 16,6 miljarder kronor, vilket var i linje med marknadsförväntningarna och betydligt högre än samma period föregående år (13,2 miljarder).

Marknaden reagerade dock negativt på rapporten. Aktien rasade 8 procent.

Företaget meddelar samtidigt att man ska bygga Sveriges största takbaserade solcellsanläggning i Bålsta på en cirka 80 000 kvadratmeter stor yta.

– För mig är det viktigt att vi trots de oroliga tiderna inte tappar fokus på hållbarhetsarbetet. Vi har samtidigt en miljö som vi måste hantera.