Fraktpriserna har fallit tillbaka, efter att ha varit skyhöga under pandemin. Det påverkar nu rederinäringen. Danska rederiet AP Møller-Mærsk räknar med att totalt ha kapat kring 10 000 jobb under året. Rederijätten hade i början av året totalt runt 110 000 anställda i över 100 länder runt om i världen. Nu är de 103 500. Under de kommande månaderna ska det antalet sjunka till cirka 100 000 anställda.
Rederijätten driver till exempel APM Terminals, som bland annat opererar den viktiga containerhamnen i Göteborg. Maersk vill inte berätta hur besparingarna slår mot den svenska verksamheten.
Anställningsstopp och naturliga avgångar
”Det är vår globala organisation som påverkas och vi delar inte upp effekten på varje av de +100 länder som vi har verksamhet i, men jag kan säga att vår terminalverksamhet (APM Terminals) generellt inte är påverkad” skriver Mikkel Linnet, global chef för medierelationer på AP Møller-Mærsk, till GP.
Han berättar också att de 6 500 tjänsterna har kapats gradvis under de senaste tio månaderna. Besparingarna har bland annat skett genom naturliga avgångar kombinerat med anställningsstopp.
Rederijätten uppger att nedskärningarna ska innebära en besparing på 600 miljoner dollar (cirka 6,7 miljarder svenska kronor) om året.
Rättad: I en tidigare version uppgavs besparingarna i fel valuta.